Kursen fokuserar på den praktiska färdigheten att hålla övertygande och professionella presentationer i digitala miljöer. Kursen tar även upp viktiga retoriska begrepp för effektiv budskapsförmedling och den digitala miljöns möjligheter och utmaningar när det gäller att skapa engagemang hos och interaktion med publiken. Detta omfattar bland annat planering och utformning av visuella hjälpmedel samt de icke-verbala signalernas betydelse för att effektivisera budskapsförmedlingen. Studenterna använder egna yrkes- eller ämnesspecifika kunskaper och erfarenheter för alla praktiska uppgifter.
LS143V Praktisk retorik för digitala presentationer 1,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_26_Default_picture.jpg)
Kursen vänder sig främst till dig som yrkesarbetar och som vill utveckla dina färdigheter i att hålla digitala presentationer i arbetet. Vi fokuserar på praktiska uppgifter och du arbetar med ämnen som relaterar till ditt eget verksamhetsområde.
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-22 fristående studerande
Målgrupp
Yrkesverksamma ingenjörersom håller digitala presentationer.
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P3 (1,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Distans Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
20 - 60
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-22 fristående studerande
Anmälningskod
20037
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2024 Start 2024-01-22 fristående studerande
Kontaktperson
Linda Söderlindh (lindasod@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Planera och framföra övertygande presentationer inom det egna expert- eller yrkesområdet anpassade till digitala retoriska situationer och den digitala miljöns förutsättningar
2. Reflektera över den egna och andras användning av olika påverkansmedel i digitala miljöer och dess konsekvenser för publikens möjligheter att förstå budskapet, vilket även inkluderar att kunna ge och ta feedback.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 180 hp från högskoleutbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Arbetslivserfarenhet inom det egna expert-, yrkes- eller utbildningsområdet.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.