Fördjupning av den tyska grammatiken. Träning i att läsa och presentera texter av allmän och teknisk karaktär. Övningar i att uppfatta och föra samtal. Skriftlig produktion (t.ex. sammanfattningar, brev, CV).
LS1424 Tyska B1 för ingenjörer 7,5 hp
Kursen är för dig som har goda baskunskaper i tyska och vill förbättra dina kommunikativa färdigheter för akademiska och professionella ändamål. I denna kurs kan du utveckla din läsförståelse av specialiserade texter och utöka din uttrycksförmåga genom diskussions- och presentationsövningar. I ett e-tandem möter du studenter från TU München online och ni arbetar tillsammans kring ett gemensamt ämne. Du kommer även att lära dig något om näringsliv och tekniska utvecklingar i Tyskland genom workshops med den Tysk-Svenska Handelskammaren.
Kursen ges som 'blended' undervisning, dvs. vi har tillfällen både online och på campus.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (4,0 hp), P4 (3,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
61049
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
20 - 27
- Målgrupp
Sökbar för alla studenter, under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1424 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 med vissa inslag på B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
• förstå innehållet i tydligt standardtal om allmänna ämnesområden (B1/B2)
Läsförståelse
• förstå och redogöra för kortare autentiska texter med teknisk anknytning (B1/B2)
Muntlig interaktion och produktion
• samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till studierna, arbetet eller aktuella händelser (B1)
• ge en individuellt utarbetad presentation av specialiserad karaktär (B1)
Skriftlig produktion
• författa olika texttyper av allmän och fackspråklig karaktär (B1)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Tyska A2 för ingenjörer, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.