Kursen utvecklar ingenjörens färdigheter i professionellt skrivande och framställning av effektiva texter med hög läsbarhet. Den har därför fokus på textfunktion och texttyper i arbetsrelaterade texter där innehållet måste anpassas till olika målgrupper. Kursen tar upp teman såsom exempelvis textstruktur, tonalitet, textbindning och läsbarhet. Studenterna ges tillfälle att använda egna yrkesrelaterade texter för vissa uppgifter.
LS141V Professionellt skrivande för ingenjörer 3,0 hp
Den här kursen vänder sig främst till dig som arbetar som ingenjör eller liknande och som vill vidareutveckla din förmåga att skriva professionella texter på svenska. Kursen fokuserar på praktiska uppgifter där du utgår ifrån och arbetar med texter från ditt eget yrkesområde.
Letar du efter en liknande kurs fast på engelska? Se gärna LS140V.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS141V (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Identifiera de vanligaste textfunktionerna i svenskspråkiga ingenjörsmässiga texter och visa förståelse för det som gör en text tydligt och läsbar.
2. På professionell svenska skriva tydliga ingenjörsmässiga texter för olika ändamål, anpassade efter målgrupp och kommunikativt syfte, vilket även inkluderar anpassning av varje texts innehåll, struktur och språkdräkt.
3. Arbeta med skrivandet som en process, vilket innefattar att ge och ta konstruktiv kritik och omsätta denna i bearbetning och förbättring av egna och andras texter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Eftersom kursen i första hand vänder sig till yrkesverksamma ingenjörer rekommenderas relevant yrkeslivserfarenhet.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
75% närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.