Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LS141V Professionellt skrivande för ingenjörer 3,0 hp

Den här kursen vänder sig främst till dig som arbetar som ingenjör eller liknande och som vill vidareutveckla din förmåga att skriva professionella texter på svenska. Kursen fokuserar på praktiska uppgifter där du utgår ifrån och arbetar med texter från ditt eget yrkesområde. 

Letar du efter en liknande kurs fast på engelska? Se gärna LS140V.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-01-16 - 2024-06-03
Perioder
P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

20035

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

30 - 40

Målgrupp

Yrkesverksamma ingenjörer som skriver på svenska.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Susanna Z Lyne (suslyne@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LS141V (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LS141V (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen utvecklar ingenjörens färdigheter i professionellt skrivande och framställning av effektiva texter med hög läsbarhet. Den har därför fokus på textfunktion och texttyper i arbetsrelaterade texter där innehållet måste anpassas till olika målgrupper. Kursen tar upp teman såsom exempelvis textstruktur, tonalitet, textbindning och läsbarhet. Studenterna ges tillfälle att använda egna yrkesrelaterade texter för vissa uppgifter.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Identifiera de vanligaste textfunktionerna i svenskspråkiga ingenjörsmässiga texter och visa förståelse för det som gör en text tydligt och läsbar.

2. På professionell svenska skriva tydliga ingenjörsmässiga texter för olika ändamål, anpassade efter målgrupp och kommunikativt syfte, vilket även inkluderar anpassning av varje texts innehåll, struktur och språkdräkt.

3. Arbeta med skrivandet som en process, vilket innefattar att ge och ta konstruktiv kritik och omsätta denna i bearbetning och förbättring av egna och andras texter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Eftersom kursen i första hand vänder sig till yrkesverksamma ingenjörer rekommenderas relevant yrkeslivserfarenhet. 

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

75% närvaro.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Susanna Z Lyne (suslyne@kth.se)