Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i varierande situationer. Uttalsövningar. Grammatik- och ordförrådsövningar. Inlärning av ytterligare ca. 120 kanji-tecken. Genomgång av uppbyggnaden av tekniska termer. Översättningsövning av vardagliga samt enkla tekniska texter från japanska till svenska och omvänt. Skrivövningar, bl.a. enkäter och CV. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
LS1385 Japanska A2 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2017
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1385 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
- använda språket muntligt och skriftligt i vardagliga situationer och enkla arbetssituationer
- förstå och urskilja huvudinnehållet i tydligt standardtal om välkända ämnesområden
- föra samtal om kända ämnen i vardagliga situationer
- skriva texter som t.ex. brev för att uttrycka tack eller önskemål
- identifiera fakta ur enkla texter med fackspråklig anknytning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Japanska A1, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Banno, Eri, Genki: An integrated course in elementary Japanese. 1, 2. ed., The Japan Times, Tokyo, 2011
Banno, Eri (red.), Genki: an integrated course in elementary Japanese. 2, 2. ed., Japan Times, Tokyo, 2011
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENC - Muntlig språkfärdighet, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEND - Skriftlig språkfärdighet, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.