Kursen är utformad för att hjälpa deltagarna utveckla de färdigheter som behövs för att kommunicera och arbeta framgångsrikt i interkulturella sammanhang, både i fysiska och virtuella professionella miljöer. Kursen ger en introduktion till området interkulturell och global kompetens och belyser relevans, tillämpningar och inverkan av teknologi i olika professionella sammanhang. Kursen ges digitalt, med inlämningsuppgifter, laborationer och seminarier.
LS1004 Interkulturell och global kompetens 3,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1004 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Analysera effekterna av teknik, inklusive digitala verktyg och digitala arbetsmiljöer, på interkulturella interaktioner och deras konsekvenser i olika professionella miljöer.
2. Reflektera över personliga erfarenheter och kulturella perspektiv för att utveckla självmedvetenhet och anpassningsförmåga för framgångsrik interkulturell kommunikation och samarbete i fysiska och virtuella arbetsmiljöer.
3. Dokumentera och kommunicera interkulturella erfarenheter, utmaningar och lärdomar i arbetsmiljöer för att stödja personlig tillväxt, professionell utveckling och ökad anställningsbarhet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 30 hp från högskoleutbildning.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examinationsform och detaljerade betygskriterier och uppgifter ska beskrivas i kurs-PM innan kursstart
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.