Kursen är avsedd att passa lärare som ska undervisa i artificiell intelligens på gymnasieskolan. Den har därför både tekniskt och didaktiskt innehåll. Kursen tar på ett övergripande plan upp centrala tekniska principer som ligger till grund för dagens AI-system, exempelvis neurala nätverk, kunskapsrepresentationer och statistiska metoder. Dessutom behandlas aktuella AI-tillämpningar, deras möjligheter och begränsningar. Ett didaktiskt synsätt genomsyrar kursen. Parallellt med att studenterna lär sig om AI-tekniken arbetar de med att transformera de nyvunna kunskaperna till ett innehåll för gymnasieskolan.
LL141U Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – tekniska perspektiv 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-09-05 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-09-05 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (3,5 hp), P2 (4,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
51040
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Arnold Pers
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LL141U (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Beskriva principer för uppbyggnad av AI-system
2. Diskutera risker och säkerhetsaspekter hos olika typer av AI-system
3. Använda AI-verktyg för att konstruera enkla modeller
4. Testa AI-modeller och diskutera deras användbarhet och möjligheter
5. På ett övergripande plan följa utvecklingen inom AI
6. Planera och utvärdera undervisning om ovanstående tekniska aspekter på AI för elever i gymnasieskolan
Kurslitteratur och förberedelser
Utrustning
Dator (ej Chromebook, surfplatta e.d.) med internetuppkoppling, mikrofon och kamera. Studenten måste ha möjlighet att installera program på datorn.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier och övningar, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.