Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LL123U Grundläggande programmering med teknikdidaktisk eller matematikdidaktisk inriktning, för lärare i grundskolan 7-9 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LL123U (VT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan LL123U (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Programmeringsdelen av kursen ämnar att ge studenten:

- En introduktion till datalogiska begrepp. Den behandlar programmering i ett modernt programspråk, datastrukturer, programstrukturering och problemlösning genom uppdelning i delproblem.

- Kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och funktioner.

- Kunskap om algoritmiskt tänkande.

- Möjlighet att kunna skapa, felsöka och testa programkod. Programmera i ett textbaserat huvudspråk och orientering i ytterligare minst ett språk.

- Möjlighet att läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.

Inriktningen av kursen mot teknikdidaktik ämnar att ge studenten:

- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom teknikämnet och ämnesövergripande

- Orientering i relevant teknikdidaktisk forskning.

- Förståelse för tekniska lösningar som innehåller programmering

Inriktiningen av kursen mot matematikdidaktik ämnar att ge studenten

- Orientering i relevant matematikdidaktisk och programmeringsdidaktisk forskning, samt övningar i att omsätta didaktiska principer i undervisning.

- Förståelse för hur programmering stärker elevers matematiska förmågor, med särskilt fokus på problemlösning och att undersöka begrepp.

- Förståelse för hur programmering kan användas som stöd i matematisk problemlösning på grundskolenivå.

- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom matematikämnet och ämnesövergripande

Lärandemål

Inom programmering ska studenten efter genomförd kurs kunna:

-Lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programmeringsspråk

- Tillämpa och redogöra för arbetssätt och regler om god programmeringsstil (såsom kommentarer, felhantering, strukturering, flexibilitet).

- Följa reglerna i programspråkets syntax och kunna upptäcka och korrigera programmeringsfel och modifiera givna program.

- Överföra data mellan fil och program, identifiera behovet av och använda styrstrukturer (villkorssatser och slingor), dela upp ett större problem i hanterliga delar och konstruera funktioner för dessa, använda de datastrukturer som finns inbyggda i programspråket, samt välja datastrukturer som passar för det aktuella problemet

- Granska andras program för att ha möjlighet att använda programmering för att lösa problem, tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering, diskutera programutveckling med experter samt bedöma kommersiella program.

Inom den didaktiktiska delen ska studenten efter genomförd kurs:

- behärska metoder för att använda programmering i matematik- eller teknikundervisning, inklusive att kunna identifiera moment och innehåll i respektive kurs-/ämnesplan där programmering är ett användbart verktyg.

- kunna identifiera och nyttja programmeringsspråk, verktyg och miljöer som är relevanta för programmeringsundervisning i matematik- eller teknikämnet i grundskolan

- diskutera ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning i grundskolan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kursen är avsedd för verksamma grundskollärare och ges på uppdrag av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats.

Utrustning

Dator med internetuppkoppling och möjlighet att själv installera program eller få program installerade.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen för programmeringsdelen av kursen kommer finnas fritt tillgänglig via webben. Övrig kurslitteratur anslås senast tre veckor före kursstart. 

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LAB1 - Laboration, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • LAB2 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • LAB3 - Laboration, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Inlämningsuppgift i teknikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Inlämningsuppgift i matematikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på samtliga i kursen ingående moment och uppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Fredrik Enoksson (fen@kth.se)

Övrig information

Kursen ges på deldistans med ca fyra obligatoriska träffar på KTH. 
    
Kursen ges på uppdrag av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats. Grundkravet är att kursdeltagaren ska vara verksam som lärare i den svenska skolan och att huvudmans eller rektor har godkänt deltagandet. De lärare som undervisar i grundskolans åk 7-9 är prioriterade i urvalet. Lärare som undervisar i andra skolformer kan i mån av plats antas till kurserna. Att läraren nu undervisar i matematik och/eller teknik rekommenderas.

Kursen har två didaktiska inriktningar, en mot matematik och en mot teknik. Inriktning väljs vid kursstart. Om det blir för få deltagare i någon av inriktningarna kan denna komma att ställas in. Möjlighet att då byta till den andra inriktningen kommer då att ges.

Kursdeltagaren behöver själv kunna installera de program som behövs för kursen (alternativt se till att de blir installerade på datorn) och förväntas även att ha den digitala färdigheten att själv kunna hantera och lösa de problem som uppstår kring installation och liknande. Inom ramen för kursen finns inte möjlighet att få support kring sådana frågor eller problem.