Programmeringsdelen av kursen ämnar att ge studenten:
- En introduktion till datalogiska begrepp. Den behandlar programmering i ett modernt programspråk, datastrukturer, programstrukturering och problemlösning genom uppdelning i delproblem.
- Kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och funktioner.
- Kunskap om algoritmiskt tänkande.
- Möjlighet att kunna skapa, felsöka och testa programkod. Programmera i ett textbaserat huvudspråk och orientering i ytterligare minst ett språk.
- Möjlighet att läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.
Inriktningen av kursen mot teknikdidaktik ämnar att ge studenten:
- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom teknikämnet och ämnesövergripande
- Orientering i relevant teknikdidaktisk forskning.
- Förståelse för tekniska lösningar som innehåller programmering
Inriktiningen av kursen mot matematikdidaktik ämnar att ge studenten
- Orientering i relevant matematikdidaktisk och programmeringsdidaktisk forskning, samt övningar i att omsätta didaktiska principer i undervisning.
- Förståelse för hur programmering stärker elevers matematiska förmågor, med särskilt fokus på problemlösning och att undersöka begrepp.
- Förståelse för hur programmering kan användas som stöd i matematisk problemlösning på grundskolenivå.
- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom matematikämnet och ämnesövergripande
Inom programmering ska studenten efter genomförd kurs kunna:
-Lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programmeringsspråk
- Tillämpa och redogöra för arbetssätt och regler om god programmeringsstil (såsom kommentarer, felhantering, strukturering, flexibilitet).
- Följa reglerna i programspråkets syntax och kunna upptäcka och korrigera programmeringsfel och modifiera givna program.
- Överföra data mellan fil och program, identifiera behovet av och använda styrstrukturer (villkorssatser och slingor), dela upp ett större problem i hanterliga delar och konstruera funktioner för dessa, använda de datastrukturer som finns inbyggda i programspråket, samt välja datastrukturer som passar för det aktuella problemet
- Granska andras program för att ha möjlighet att använda programmering för att lösa problem, tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering, diskutera programutveckling med experter samt bedöma kommersiella program.
Inom den didaktiktiska delen ska studenten efter genomförd kurs:
- behärska metoder för att använda programmering i matematik- eller teknikundervisning, inklusive att kunna identifiera moment och innehåll i respektive kurs-/ämnesplan där programmering är ett användbart verktyg.
- kunna identifiera och nyttja programmeringsspråk, verktyg och miljöer som är relevanta för programmeringsundervisning i matematik- eller teknikämnet i grundskolan
- diskutera ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning i grundskolan