Programmeringsdelen av kursen ämnar att ge studenten:
- En introduktion till datalogiska begrepp. Den behandlar programmering i ett modernt programspråk, datastrukturer, programstrukturering och problemlösning genom uppdelning i delproblem.
- Kunskap om grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och funktioner.
- Kunskap om algoritmiskt tänkande.
- Möjlighet att kunna skapa, felsöka och testa programkod. Programmera i ett textbaserat huvudspråk och orientering i ytterligare minst ett språk.
- Möjlighet att läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintlig programkod.
Inriktningen av kursen mot teknikdidaktik ämnar att ge studenten:
- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom teknikämnet och ämnesövergripande
- Orientering i relevant teknikdidaktisk forskning.
- Förståelse för tekniska lösningar som innehåller programmering
Inriktiningen av kursen mot matematikdidaktik ämnar att ge studenten
- Orientering i relevant matematikdidaktisk och programmeringsdidaktisk forskning, samt övningar i att omsätta didaktiska principer i undervisning.
- Förståelse för hur programmering stärker elevers matematiska förmågor, med särskilt fokus på problemlösning och att undersöka begrepp.
- Förståelse för hur programmering kan användas som stöd i matematisk problemlösning på grundskolenivå.
- Kunskap om ämnesinnehåll och arbetssätt för programmeringsundervisning inom matematikämnet och ämnesövergripande