Kursen är uppbyggd kring ett antal centrala aspekter inom utmaningsdriven utbildning, till exempel: designmetoder och kreativitet; facilitering och handledning av studentgrupper; examination av individuella studenter i teamprojekt; hur man engagerar externa intressenter i studentprojekt; koncept och metoder för hållbar utveckling. Genom kursen arbetar kursdeltagarna med att designa egna utmaningsdrivna projektkurser med stöd av ett antal seminarier och praktiska workshops och samarbeten med andra kursdeltagare.
LH233V Lärande för utmaningsdriven utbildning med globala utvecklingsmål 3,0 hp
Kursens syfte är att ge kunskap om utmaningsdriven utbildning och praktiska färdigheter i att kunna planera och genomföra projektkurser som har sin utgångspunkt i samhällsutmaningar och hållbarhetsmål. I kursen ingår förutom utmaningsdriven pedagogik och dess olika aspekter, som t.ex. handledning och examination, även praktiska metoder och verktyg för genomförande av utmaningsdrivna projekt, metoder för planering och uppföljning av effektmål och samhällsgenomslag, samt modeller och metoder för att arbeta med hållbarhetsmål i utmaningsdrivna projekt.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 uppdragsutbildning
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
60354
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
5 - 20
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Anders Rosén, aro@kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH233V (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet är att deltagarna efter avslutad kurs ska kunna utforma, planera och genomföra utmaningsdrivna projektkurser. Detta innebär att deltagarna ska kunna:
1. förklara och diskutera koncepten utmaningsdriven utbildning, hållbar utveckling, innovation, nyckelkompetenser och implementera dessa koncept i lärandeaktiviteter;
2. identifiera och analysera samhällsutmaningar och lösningar i förhållande till FN: s globala hållbarhetsmål;
3. beskriva, tillämpa och introducera studenter till specifika designmetoder och kreativitetsmetoder som är användbara i utmaningsdrivna socio-tekniska projekt;
4. formulera relevanta lärandemål för utmaningsdrivna lärprocesser och planera och genomföra bedömning och betygsättning av enskilda studenter i grupprojekt;
5. tillämpa metoder för att engagera externa intressenter i utmaningsdrivna projekt;
6. planera och utvärdera effekterna av utmaningsdrivna projekt;
7. välja, tillämpa och motivera val av metoder och övningar som underlättar samarbete och skapande i multidisciplinära studentprojekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskrav LH231V Teaching and Learning in Higher Education 7,5 hp eller motsvarande högskolepedagogisk kurs från KTH eller annat universitet.
Utrustning
Kurslitteratur
Tillhandahålls vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.