Kursen har två träffar, som båda är obligatoriska och på campus. Inför var och en av träffarna ska en förberedelseuppgift göras. Sist i kursen ska en examinatorsreflektion lämnas in.
LH221V Examinatorskap för kurser på KTH 1,5 hp
Detta är en högskolepedagogisk fortsättningskurs som fördjupar kunskaperna från webbutbildningen för examinatorer. Dessutom är grundkursen i högskolepedagogik ett behörighetskrav.
I denna kurs får du möjlighet att fördjupa dig i frågor om till exempel lärande bedömning, fusksäkerhet, gruppexamination, reliabilitet i bedömning, själv- och kamratbedömning. Du får också se exempel på kniviga fall som examinatorn kan råka ut för och diskutera hur dessa ska hanteras.
Kursen består av två obligatoriska kursträffar och eget arbete. Kursen ges från och med 2025 i period 2 varje år, udda år på engelska och jämna år på svenska. Lärare är Viggo Kann och Emma Riese.
Nästa kursomgång är i period 2 2025 på engelska.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH221V (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Olika kriterier för god examination. Formativ och summativ bedömning, validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, rättvisa, transparens, autenticitet, själv- och kamratbedömning, meningsfullhet, kostnadseffektivitet, fusksäkerhet, kontinuerlig examination.
Examinatorsdilemman. Svåra situationer som examinator kan ställas för och hur dessa kan hanteras.
Fördjupning inom något delområde av examination, till exempel förebyggande av fusk, vad betyget ska stå för, hur lång tid en student ska behöva lägga ner, progression mellan kurser, examination av grupparbeten, inkluderande examination.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna
1.diskutera och reflektera över examinators roll och ansvar
2.reflektera över kvaliteten i examinationen och dess lämplighet för att bedöma måluppfyllelse
3.presentera en egen utredning av ett fördjupningsområde inom examination som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
i syfte att
kunna bedöma fördelar och nackdelar med en given examinationsmetod utifrån måluppfyllelse och sammanhang och som examinator kunna hantera ordinära såväl som svåra examinationsärenden.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i grundläggande högskolepedagogik, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs LH201V/LH231V.
Kunskaper om lagar och KTH-regler för examination, 2 timmar, motsvarande slutförd behörighetsgivande examinatorswebbutbildning.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består både av skriftliga inlämningar, en muntlig presentation och seminarier.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.