Träff 1 och 2 har obligatorisk närvaro. Träff 3 och 4 är starkt rekommenderade men frivilliga.
Två inlämningsuppgifter med kamratgranskning.
LH216V Utveckla lärandet med betygskriterier. För att underlätta för lärare att införa betygskriterier i sina kurser har KTH utvecklat en kortkurs på 1,5 hp. Alla KTH-lärare som vill veta mer om hur man kan införa målrelaterade betygskriterier och examination är välkomna att gå kursen, som bara består av fyra undervisningstillfällen (varav två är frivilliga) och två inlämningsuppgifter. I inlämningsuppgifterna utformar du målrelaterade betygskriterier och examination enligt betygskriterierna för din egen kurs som du kan tillämpa direkt när du ger kursen nästa gång.
Kursen innehåller exempel på hur man kan ersätta salstenta med andra former av examination, även för kurser med många studenter.
Nästa kursomgång ges på engelska i period 4 2025.
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
KTH Campus
10%
60694
Normal Dagtid
Engelska
15 - 30
Kursen vänder sig till lärare på KTH.
Viggo Kann, viggo@kth.se
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LH216V (HT 2020–)Träff 1 och 2 har obligatorisk närvaro. Träff 3 och 4 är starkt rekommenderade men frivilliga.
Två inlämningsuppgifter med kamratgranskning.
Efter godkänd kurs ska kurs deltagaren kunna
· demonstrera hur lärandemål, betygskriterier och examination hänger ihop
· formulera målrelaterade betygskriterier för en egen kurs
· föreslå hur examinationsmoment ska utformas så att de examinerar enligt uppställda betygskriterier
· kritiskt granska och reflektera över egna och andras uppställda betygskriterier
· redogöra för hur bedömningar kan vägas ihop till ett slutbetyg och reflektera över vilka effekter detta kan få
· reflektera över hur betygskriterierna kan användas i den egna undervisningen
i syfte att kunna utforma målrelaterade betygskriterier och examination som kan användas direkt i en egen kurs.
En högskolepedagogisk kurs, till exempel LH231V Lärande och undervisning, rekommenderas men är inget krav.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I inlämningsuppgiften ingår ett självständigt arbete inom det egna ämnesområdet.
Aktivt deltagandevid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.