Kursens syfte är att ge läraren verktyg att, utifrån deras eget ämnesområde, integrera idéer och frågeställningar kring hållbar utveckling.
Vad är hållbar utveckling?
Identifiera hållbarhetsaspekter i ens ämnesutveckling och hur dessa relateras till ämnesområdet
Integrering av frågor kring tekniska, sociala och etiska aspekter av hållbar utveckling i undervisningen och hur dessa förhåller sig till varandra
Utveckling av lärandeverktyg för integrering av hållbar utveckling i undervisningen med fokus på lärandemål, lärandeaktiviteter och examination
Olika sätt att arrangera och leda en diskussion kring de olika aspekterna av hållbar utveckling i en studentgrupp
Relatera till omvärldsbevakning, ringa in forskningsområdet HU inom ens ämne i syfte att kunna följa utvecklingen - lyfta hållbarhetsfrågor som redan finns implicit inom ämnesområde för att kunna utrycka sig explicit samt identifiera hållbarhetsaspekter
Det övergripande syftet med kursen är att lärare utifrån sitt eget utbildningsämne ska kunna integrera frågor kring hållbar utveckling i undervisningen så att studenterna under och efter utbildningen har med sig integrerad kunskap och reflektioner inom ämnet hållbar utveckling.
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
Reflektera kring och diskutera ämnet hållbar utveckling och koppla begreppen till det egna ämnesområdet
Presentera hållbar utveckling som ett ämne som kräver kritisk reflektion och diskussion utifrån olika perspektiv och visa hur detta bör komma fram i utbildningen för studenter
Designa kursmål, lärandeaktiviteter och examination med tydlig integrering av frågor och diskussion relevanta för hållbar utveckling
Skapa och utvärdera egna lärandeverktyg för integrering av hållbar utveckling både på kurs- och programnivå
Reflektera över och diskutera hur hållbar utveckling kan integreras i ett helt utbildningsprogram samt vilka kurser i programmet som bör bära ämnets progression