Kursen är en projektkurs med övergripande syfte att kursdeltagaren skall utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.
Kursen består av att kursdeltagaren självständigt eller i grupp studerar utbildning eller undervisning i direkt eller nära anslutning till den egna lärarpraktiken. Kursen är uppbyggd av tre obligatoriska kursträffar. Under träffarna ges deltagarna möjlighet att stödja varandra i arbetet inför studien och i dokumentationsfasen.
Kursen utvecklar även deltagarnas förmåga att vetenskapligt dokumentera och publicera utbildningsvetenskapligt.
Kursen har som övergripande syfte att kursdeltagaren skall utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren
• med ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt kunna genomföra studier av utbildning, undervisning och studentnära verksamheter inom högre utbildningar
• kunna relatera undersökningsresultat från studier av undervisning och utbildning till litteratur och aktuell forskning inom det utbildningsvetenskapliga området
• utifrån egna genomförda studier, litteratur och aktuell forskning kunna dra slutsatser och föreslå konkreta åtgärder för förbättring av undervisning och studentnära verksamhet
• kritiskt kunna diskutera egnas och andras resultat och slutsatser ur ett högskolepedagogiskt perspektiv
• kunna dokumentera en pedagogisk vetenskaplig studie på ett publicerbart sätt inom det utbildningsvetenskapliga området