Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD108U Tillämpad beteendevetenskap och lärande: Nudging och beslutsfattande 4,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD108U (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD108U (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera beslut- och nudgingstrategier.

Följande kursinnehåll:

• Centrala aspekter om nudging och beslutsfattande baserat på aktuell forskning om socialpsykologi, beteendeekonomi och kognition.

• Övning i att designa nudgingstrategier och beslutsmiljöer utifrån de material som presenteras i kursen och kurslitteraturen.

• Övning i att planera sitt eget beslutsfattande samt öva på att skriva en handlingsplan för att undvika vanliga tankefällor och kognitiva bias.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Redogöra för de beslut- och nudgingstrategier som tas upp i kursen.

2. Identifiera metoder och verktyg som kan användas för att skapa beteendeförändringar samt kunna utforma beslutsmiljöer som i praktiken påverkar slutanvändarens beteende.

3. Beskriva och analysera vanliga tankefällor och kognitiva bias som kan påverka beslutsfattande, samt kunna presentera hur dessa kan undvikas.

4. Redogöra för dualprocessteorin och hur kognitiva begränsningar påverkar människors beslutsfattande.

Kurslitteratur och förberedelser

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd