Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1030 Kognitiv psykologi för lärare: Matematikundervisning 4,0 hp

I den här kursen får du lära dig om kognitiv psykologi och dess bidrag till matematikundervisningen. Du får lära dig om hur forskning om kognition, metakognition, arbetsminnet och motivation kan användas för att utforma undervisningsaktiviteter i praktiken. Denna kurs riktar sig till alla som är eller planerar att bli lärare, oavsett om det gäller förskoleklass, gymnasiet eller lärarutbildning.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-06-03 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-06-03 - 2025-08-24
Perioder
Studietakt

25%

Anmälningskod

45012

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

25 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursansvarig

Profile picture Patric Dahlqvist

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1030 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1030 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier som kan förbättra studenters lärande inom matematik.  

  • Genomgång av forskning från kognitiv psykologi och hur forskningsresultat kan appliceras i lärandesituationer inom matematikundervisning.  
  • Kritiskt granska och värdera forskning inom området för matematikundervisning. 
  • Designa, utveckla och diskutera läraktiviteter för matematikundervisning som kan användas i lärandesituationer för att förbättra studenter lärande. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • Beskriva och analysera hurstrategier från kognitiv psykologi och kurslitteraturen kan appliceras i olika lärandesituationer för att förbättra studenters lärande i matematik. 
  • Förstå hur underliggande kognitiva processer, såsom långtidsminne och arbetsminnesbelastning, påverkar studenters förmåga att lära sig matematik.
  • Utveckla och reflektera över lärandeaktiviteter som kan motivera och förbättra studenters lärande i matematik samt kunna förklara för- och nackdelar med sådana läraktiviteter utifrån kurslitteraturen. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift A, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift B, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå