Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1024 Kognitiv psykologi för lärare: Specialpedagogik 4,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (4,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

20101

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

25 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1024 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1024 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna ger en grundlig introduktion till kognitionsvetenskap med fokus på specialpedagogiska tillämpningar inom utbildning. Kursen syftar till att studenten ska kunna tillämpa praktiska metoder i klassrumsmiljö som kan möjliggöra delaktighet och förbättra lärandet för alla elever. 

Modul 1. Identifiering och hantering av kognitiva samt specialpedagogiska behov. 

  • Utforska hur lärare, i samarbete med vårdnadshavare och andra yrkesgrupper, kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov på individ-, skol- och samhällsnivå, med fokus på inkludering och exkludering i undervisningens organisering. 

  • Metoder för att hjälpa studenter att utveckla verktyg för att stödja sitt eget lärande, eftersom självständiga lärstrategiervilket ökar deras förmåga att anpassa sig till olika lärandemiljöer och krav. 

Modul 2. Praktiska metoder för inkludering och lärande.  

  • Övningar i att utveckla och använda praktiska metoder som kan möjliggöra delaktighet för alla elever oavsett svårigheter, neuropsykiatriska variationer och funktionsvariationer.  

  • Praktiska metoder för inkludering och lärande i klassrummet genom aktiv tillämpning av undervisningsstrategier, såsom att genomföra gruppaktiviteter som uppmuntrar elever med olika kunskapsbakgrunder att samarbeta och lära av varandra. 

Modul 3. Kognitionsvetenskap och lärande 

  • Förståelse för hur kognitiva underliggande mekanismer påverkar studenters möjligheter och begränsningar i att lära sig med särskilt fokus på CognitiveLoadTheory (kognitiv belastningsteori). 

  • Genomgång av strategier för att minska onödig kognitiv belastning (extraneousload) i klassrummet. Praktiska rekommendationer och tekniker för att eliminera eller reducera dessa belastningar. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Identifiera och hantera specialpedagogiska behov i samarbete med vårdnadshavare och andra yrkesgrupper, och implementera inkluderande strategier på individ-, skol- och samhällsnivå för att främja en mer inkluderande utbildningsmiljö.

2. Utveckla och implementera metoder som stödjer elevers självständiga lärande, och på så vis förbättra deras förmåga att anpassa sig till olika lärandemiljöer och uppfylla varierande akademiska krav.

3. Förstå och tillämpa principer från kognitiv belastningsteori (CognitiveLoadTheory) för att effektivt minska onödig kognitiv belastning i undervisningen, genom att använda strategier och tekniker som optimerar lärandet för alla elever.

4. Tillämpa praktiska metoder för inkludering i klassrummet, inklusive utveckling av gruppaktiviteter som främjar samarbete och kunskapsutbyte mellan elever med olika kunskapsbakgrunder och behov.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast Grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)