Denna ger en grundlig introduktion till kognitionsvetenskap med fokus på specialpedagogiska tillämpningar inom utbildning. Kursen syftar till att studenten ska kunna tillämpa praktiska metoder i klassrumsmiljö som kan möjliggöra delaktighet och förbättra lärandet för alla elever.
Modul 1. Identifiering och hantering av kognitiva samt specialpedagogiska behov.
-
Utforska hur lärare, i samarbete med vårdnadshavare och andra yrkesgrupper, kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov på individ-, skol- och samhällsnivå, med fokus på inkludering och exkludering i undervisningens organisering.
-
Metoder för att hjälpa studenter att utveckla verktyg för att stödja sitt eget lärande, eftersom självständiga lärstrategiervilket ökar deras förmåga att anpassa sig till olika lärandemiljöer och krav.
Modul 2. Praktiska metoder för inkludering och lärande.
-
Övningar i att utveckla och använda praktiska metoder som kan möjliggöra delaktighet för alla elever oavsett svårigheter, neuropsykiatriska variationer och funktionsvariationer.
-
Praktiska metoder för inkludering och lärande i klassrummet genom aktiv tillämpning av undervisningsstrategier, såsom att genomföra gruppaktiviteter som uppmuntrar elever med olika kunskapsbakgrunder att samarbeta och lära av varandra.
Modul 3. Kognitionsvetenskap och lärande
-
Förståelse för hur kognitiva underliggande mekanismer påverkar studenters möjligheter och begränsningar i att lära sig med särskilt fokus på CognitiveLoadTheory (kognitiv belastningsteori).
-
Genomgång av strategier för att minska onödig kognitiv belastning (extraneousload) i klassrummet. Praktiska rekommendationer och tekniker för att eliminera eller reducera dessa belastningar.