Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1023 Nudging och beteendedesign: Projekt 4,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (4,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

20140

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

25 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1023 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1023 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ger fokuserar på praktiska metoder inom nudging och beteendedesign där studenterna får öva i att skapa långsiktiga och hållbara beteenden genom beteendeverktyg. Dessutom utforskar kursen integrationen av teknik och lärande genom att studenten får testa och utvärdera nya tekniska innovationer för att säkerställa deras användbarhet för målgruppen, med fokus på att främja hållbara beteenden. 

Modul 1. Introduktion till nudging och beteendedesign: 

  • Förståelse för begreppen nudging och beteendedesign. 

  • Vikten av att skapa hållbara beteenden genom beteendeverktyg. 

Modul 2. Integration av teknik och lärande: 

  • Testa och utvärdera nya tekniska innovationer för att säkerställa att de faktiskt kan användas av målgruppen. 

  • Utforska hur teknologiska innovationer kan integreras i nudging och beteendedesign för att främja hållbara beteenden. 

  • Genom praktiska övningar och projekt kommer studenterna att få möjlighet att använda olika nudging-tekniker och beteendevetenskapliga metoder för att skapa långsiktiga beteendeförändringar. 

Modul 3. Fallstudier och praktiska övningar: 

  • Utveckling av konkreta planer för att implementera beteendeverktyg i olika miljöer för att främja hållbara beteenden. 

  • Utvärdering av projektens effektivitet och dess inverkan på beteendeförändringar för att främja hållbarhet. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  1. Tillämpa begreppen nudging och beteendedesign för att identifiera och utforma effektiva strategier för att främja hållbara beteenden. 
  2. Utvärdera och kritiskt granska nya tekniska innovationer för att bedöma deras lämplighet och användbarhet för att skapa beteendeförändringar som främjar hållbarhet.

  3. Integrera teknologi och beteendevetenskapliga metoder för att designa och genomföra projekt som syftar till att påverka beteenden positivt och främja hållbarhet inom olika sammanhang.
  4. Analysera och reflektera över resultaten av implementerade beteendeförändringsstrategier och dra slutsatser om deras effektivitet och långsiktiga inverkan på att främja hållbara beteenden. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå