- Startperiod: Sommar 2024
- Startvecka: Vecka 24
- Slutvecka: Vecka 34
- Nivå: Grundnivå
- Undervisningsspråk: Svenska
- Anmälningskod: KTH-45025
- Undervisningsform: Kurs, Distans
- Antal träffar: 0
- Studietakt: 10%
- Undervisningstid: Dagtid
- Studieort: (Stockholm)
- Ämnesord: Pedagogik
LD1016 Lär dig lära med AI 2,0 hp
Denna kurs introducerar koncept och tillämpningar av generativ AI, en gren av artificiell intelligens som kan skapa nytt och realistiskt innehåll som text, bilder, videor och ljud. Du kommer att lära dig att använda generativa AI-verktyg som stora språkmodeller, text-till-bild-system och videogeneratorer för att förbättra ditt lärande och din kreativitet. Du kommer också att lära dig att utforma effektiva prompts som styr de generativa AI-modellerna att producera de önskade resultaten, samtidigt som du fördjupar dig i dina egna inlärningsstrategier. Dessutom kommer du att reflektera över din inlärningsprocessen och målen, och utveckla en personlig plan för kontinuerlig förbättring och utveckling efter kursen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LD1016 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Denna kurs i artificiell intelligens (AI) syftar till att göra studenterna bekanta med de grundläggande principerna och begreppen kring det starkt expansiva och populära området AI, inklusive översikter för icke-experter av de historiska utvecklingarna inom området, samt få möjlighet att utveckla sina självreflektions- och självanalysfärdigheter genom att analysera genererade svar, samt fundera över hur samtalsbaserad AI kan förbättra deras självinsikt. Genom seminarier och självstudieövningar kommer studenterna att introduceras till möjligheterna med innehållsskapande med AI, samt tillämpa sina kritiska och analytiska färdigheter för att avgöra om AI-resultat är pålitliga, opartiska och överlag användbara. De kommer att nå denna förståelse genom:
· Information om de aktuella utvecklingarna inom AI-området och forskning kring dess pedagogiska och icke-utbildningsmässiga användningar,
· Seminarier, övningar och diskussioner om praktiska aspekter av AI-användning, inklusive etiska utmaningar,
· Praktik i hur konversationell AI kan hjälpa dem att identifiera och ifrågasätta befintliga tankestrukturer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
· Förklara de grundläggande principerna och teknikerna för generativ AI, såsom transformer-arkitekturer, grundmodeller och in-context-lärande
· Använda verktyg för generativ AI som samtalspartner för att skapa olika typer av innehåll och bearbeta ny kunskap
· Tillämpa förmågor inom prompt engineering för att ställa frågor som optimerar kvaliteten och relevansen i resultat från generativ AI:s, samt undvika potentiella fallgropar och bias
· Utvärdera de etiska och sociala konsekvenserna av generativ AI, såsom dess inverkan på kreativitet, äkthet och desinformation
- Utforma och genomföra en personlig plan för lärande som inkluderar generativ AI som en resurs och inspiration för ditt framtida lärande och utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.