Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1013 Hållbar kunskapsspridning genom OER och Open Science 2,0 hp

Utforska världen av Öppna utbildningsresurser (OER) och Open Science genom denna kurs, där du lär dig att effektivt använda och dela utbildningsmaterial utan att bryta mot upphovsrätten. Genom interaktiva och praktiska sessioner som förtydligar juridiska ramar kommer du att utforska och tillämpa öppna licenser såsom CC-0 och CC BY-4.0, samt hitta och publicera OER. Denna kurs, utvecklad i samarbete med nio europeiska universitet inom Unite!-alliansen, är relevant för bland annat studenter och lärare som vill utvidga sina kunskaper i en öppen och tillgänglig vetenskaplig praxis. Kursen uppmuntrar till en mer holistisk syn på kunskapsspridning som strävar efter att främja hållbarhet och jämlikhet, betonar betydelsen av OER och Open Science i en global kontext, och ger dig en djupare förståelse för hur ditt arbete och engagemang i dessa områden kan ha en positiv inverkan på globala utmaningar.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1013 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1013 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Öppna utbildningsresurser (OER, Open Educational Resources) är undervisningsmaterial som är fritt tillgängliga och kan redigeras, anpassas och delas utan att bryta mot upphovsrätten. Detta möjliggörs genom användning av så kallade "öppna licenser" eller material som tillhör Public Domain.

Denna kurs introducerar konceptet med öppna utbildningsresurser för studenter och lärare vid universitet och inom grundskola och gymnasium. OER är inte bara en viktig utbildningspolitisk fråga för internationella organisationer som UNESCO, utan är också en del av uppmaningen till "Öppen Vetenskap" (Open Science) som en integrerad del i rörelsen mot en mer öppen och tillgänglig vetenskaplig praxis.

Kursen kommer även att visa hur och var man kan hitta och publicera OER. Som exempel kommer öppna licenser som CC-0, CC-BY och CC BY-4.0 att förklaras.

Kursinnehållet är framtaget inom ett gemensamt projekt bestående av nio universitet inom den Europeiska universitetsalliansen Unite!.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva bakgrunden och potentialen hos OER och Open Science,
  • Använda material med öppna licenser på ett upphovsrättsligt korrekt sätt,
  • Veta var man kan hitta och publicera OER,
  • Känna till öppna Creative Commons-licenser och kunna tillämpa dem.
  • Analysera och förstå hur OER och Open Science bidrar till att uppnå FN:s hållbarhetsmål, särskilt med avseende på kvalitetsutbildning (mål 4), jämställdhet (mål 5), anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (mål 8), minskad ojämlikhet (mål 10), och partnerskap för målen (mål 17).

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Övriga krav för slutbetyg

Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Johan Thorbiörnson (johantor@kth.se)