- Kursen tar upp miljöpsykologiska begrepp och teorier med fokus på strategier som kan implementeras för att skapa mer hållbara beteenden.
- Föreläsningar och övningar om konsumtionsbeteende, energianvändarbeteende, attityder, beslutsfattande och miljöpsykologiska begrepp.
- Case-uppgift med målet att designa en intervention för att förbättra målgruppens beteende med avseende till miljöpåverkan.
LD1002 Miljöpsykologi och beteendedesign 4,0 hp
Jordens klimat förändras – men kan vi förändra våra beteenden? För att skapa en hållbar framtid krävs att vi skapar förutsättningar för mänskliga beteendeförändringar. Men mänskliga beteenden är komplexa och trots att vi ofta är medvetna om vilka beteenden som har en negativ inverkan på klimatet så är dessa ofta svåra att förändra. I den här kursen får du därför lära dig att använda verktyg för att skapa beteendeförändringar som i slutändan leder till ett mer hållbart samhälle.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LD1002 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
1.Förstå och förklara psykologiska mekanismer som påverkar konsumtions-, energianvändarbeteende och andra miljöpåverkande beteenden.
2. Analysera hur attityder, kognition och social kontext påverkar beslutsfattande och beteenden kopplade till hållbar utveckling.
3. Redogöra och diskutera hållbar utveckling utifrån miljöpsykologiska teorier och forskningsresultat.
4. Skapa strategier för att kunna förändra attityder, beslutsfattande och beteenden som är kopplade till miljöpåverkan.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast grundläggande behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Anges på lärplattform
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift A, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INLB - Inlämningsuppgift B, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.