Kursen fokuserar på att beskriva olika typer av nanostrukturerade material, och på att ge en förklaring till de nanostrukturerade materialens speciella egenskaper. Naturen är full av exempel på nanostrukturerade material med fascinerande organisation och funktion. En del av dessa kommer att beskrivas med tonvikt på struktur-funktions samband. Likartade nanostrukturer och dess användningsområden inom dagens teknikområden kommer också att behandlas. Själv-associationsfenomen, framställningsmetoder, och karakteriseringsmetoder kommer att diskuteras.
KD2170 Nanostrukturerade material 7,5 hp
Nanoteknik möjliggör nya tillvägagångssätt för att lösa dagens och morgondagens problem inom områden som sträcker sig från medicin till materialvetenskap, och det förväntas vara ett viktigt steg i strävan mot ett hållbart samhälle.
Nanomaterial och nanostrukturerade material produceras alltmer och tillämpas i många tekniska tillämpningar för att förbättra, t.ex. materialegenskaper. Kursen syftar till att förstå hur naturen använder nanostrukturerade material för att uppnå vissa egenskaper och hur liknande material kan användas i olika applikationer för att uppnå de materialegenskaper vi är ute efter.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61006
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 12
- Målgrupp
Öppet för alla.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 4, MAKE, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, MAKE, Villkorligt valfri
Masterprogram, makromolekylära material, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, makromolekylära material, åk 1, POTE, Rekommenderad
Masterprogram, makromolekylära material, åk 2, Rekommenderad
Masterprogram, molekylär vetenskap och teknik, åk 1, Rekommenderad
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan KD2170 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska du kunna:
- Beskriva vad nanostrukturerade material är och ge exempel på nanostrukturerade material som återfinns i naturen och tekniken. Det inkluderar dess speciella fysikaliska egenskaper och hur dessa egenskaper utnyttjas i naturen och inom vissa teknologiområden.
- Framställa och karakterisera nanostrukturerade ytor, skriftlig rapport.
- Från litteraturstudier, kunna redogöra för ett specifikt område inom området nanomaterial, muntlig presentation och skriftlig rapport.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 150 högskolepoäng från årskurs 1, 2 och 3 varav minst 110 högskolepoäng från årskurs 1 och 2 samt kandidatexamensarbete måste vara avklarade, inom ett program som innehåller:
75 högskolepoäng (hp) inom kemi eller kemiteknik, 20 hp matematik och 6 hp programmering eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas på första lektionen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationskurs, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen (TEN1, 4,5 hp)
Projekt (PRO1, 1,5 hp)
Laborationskurs (LAB1, 1,5 hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Ersätter 3B1483