- Tidskrav för realtidssystem.
- Modeller för att beskriva realtidssystem.
- Schemaläggning och resursfördelning för en- och flerkärniga realtidssystem.
- Tidsverifiering av realtidssystem.
- Realtidsnätverk.
- Realtidsoperativsystem.
- Implementering av programvarutillämpningar med realtidskrav.
IL2235 Realtidssystem 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P2 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51426
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IL2235 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- modellera och designa realtidssystem och tillämpa olika analystekniker för att validera deras tidskrav
- använda realtidsoperativsystem för att implementera realtidstillämpningar i programvara
- presentera och diskutera litteratur om realtidssystem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper och färdigheter i programmering, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD1337/DD1310-DD1319/DD1321/DD1331/DD100N/ID1018.
Kunskaper i datorteknik/datorarkitektur, 6 hp, motsvarande slutförd kurs EP1200/IS1200/IS1500.
Färdigheter i matematisk bevisföring, motsvarande slutförda kurser i matematik på högskolenivå om 7,5 hp, till exempel SF1610/SF1624/SF1625/SF1630/SF1662/SF1671/SF1672/SF1673/SF1679.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex