Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt från ett inbyggt system inkluderande hårdvara och programvara, skriva en definition och specifikation av det system som ska konstrueras
- applicera tillämpad forskning och datainsamlingsmetoder på ett konstruktionsprojekt
- planera och genomföra konstruktionsprojekt (detta inkluderar uppskattning av tid och budget, organisation av projektgrupp, teknisk dokumentation samt kvalitetssäkring)
- konstruera, integrera, installera och testa en eller flera inbäddade datorenheter eller system
- diskutera frågor kring etik, hållbarhet och professionalism kopplat till projektet.
Capstone-designprojekt som sträcker sig över en period av 16-24 veckor där studenterna arbetar i grupper om cirka 5 medlemmar.
Under inledningen av kursen studerar studenterna projekthantering, och lär sig hur man bedriver projekt i grupp. Under den återstående praktiska delen av kursen appliceras teorin från projekthanteringen. Den praktiska delen av kursen inleds med en konceptfas följt av en konstruktionsfas. Under dessa faser arbetar studenterna i samarbete med en rådgivare från fakultet och eventuell industriell mentor. Studenterna organiserar sina planer och bestämmer med vilken teknik och inom vilket projektområde deras projekt ska genomföras. Området ska spegla de kurser och färdigheter studenterna har tagit del av tidigare under sin utbildning. Relevanta projektmetoder kommer att tillämpas, såsom konceptgenerering, produktdefinition, tidsplanering, resursfördelning och därmed förknippade färdigheter.
Under genomförandefasen utformar och implementerar studenterna en prototyp. Detta kommer att utföras i en praktisk miljö som avspeglar de processer och metoder som används vid kommersiellt ingenjörsarbete. Studenterna har tillgång till specialseminarier, t.ex. ”rapid prototyping” och ”tillverkning av kretskort”, vilket ger dem de praktiska färdigheter som behövs för att förverkliga sina konstruktioner. Studenterna har veckovisa möten med sina rådgivare och mentorer.
I den sista fasen optimerar studenterna sin projektteknik och utvecklar och utvärderar sina resultat i en verklig utvärderings- eller test-miljö. I denna operativa fas av kursen kommer studenterna att bedöma funktionalitet och kvaliteten av sitt arbete, samla in data huruvida deras produkt fått avsedda resultat samt effektivt kommunicera resultaten av projektarbetet genom dokumentation, presentationer, demonstrationer och, i förekommande fall, distribution.
Under alla kursmoment ligger studenternas eget tekniska kunnande till grund för fortsatt lärande. Tekniken sätts in i sitt större sammanhang i förhållande till kunskap hos övriga studenter genom gemensamma uppgifter och samarbeten. Stor vikt läggs vid muntlig och skriftlig presentation, samt tillämpade tekniska färdigheter.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt från ett inbyggt system inkluderande hårdvara och programvara, skriva en definition och specifikation av det system som ska konstrueras
- applicera tillämpad forskning och datainsamlingsmetoder på ett konstruktionsprojekt
- planera och genomföra konstruktionsprojekt (detta inkluderar uppskattning av tid och budget, organisation av projektgrupp, teknisk dokumentation samt kvalitetssäkring)
- konstruera, integrera, installera och testa en eller flera inbäddade datorenheter eller system
- diskutera frågor kring etik, hållbarhet och professionalism kopplat till projektet.