- Sinusformade signaler
- Amplitud, fas och frekvens
- Representation på komplex exponentiell form (visare)
- Representation av signaler med frekvensspektra
- Sinusformade signaler, harmoniska övertoner
- Fourierserier: syntes och analys
- Digitala signaler och sampling
- Aliasing & Folding
- Rekonstruktion från samples
- FIR-filter Finite Impulse Response (FIR)
- Faltning (convolution)
- Linjäritet och tidsinvarians
- Kaskadkopplade system
- Frekvenssvar
- Amplitud- och faskurvor
- Lågpass-, högpass- och bandpassfilter
- Z-transformer
- Definition och användning av z-transformer
- Samband med z-plan och frekvensplan
- FilterRekursiva filter
- Återkopplade differensekvationer
- Impulssvar
- Z-transform för rekursiva filter
- Andra ordningens filter
- Spektrumanalys
- Fourier-transform (kontinuerlig tid)
- Diskret Fourier-transform
- FFT-algoritmen
- Samband mellan tidskontinuerliga och tidsdiskreta frekvensdomäner
II1303 Signalbehandling 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Kista
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50113
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i informationsteknik, åk 2, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i informationsteknik, åk 3, Villkorligt valfri
Högskoleingenjörsutbildning i elektronik och datorteknik, åk 2, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 2, TIED, Obligatorisk
Kandidatprogram, informations- och kommunikationsteknik, åk 2, Rekommenderad
Kandidatprogram, informations- och kommunikationsteknik, åk 3, Rekommenderad
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan II1303 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva system för signalbehandling i matematisk form
- använda komplex exponentialnotation för att beskriva signaler och system
- använda och skriva kod i matematikprogram för att beskriva och utföra beräkningar på ett signalbehandlingssystem
- analysera signaler med avseende på frekvensinnehåll
- beskriva och förklara beteendet och viktiga egenskaper hos system med avseende på frekvensinnehåll och frekvenssvar
- beskriva systems beteende med Fouriertransformer
- beskriva, analysera och dimensionera blandade analoga och digitala system med samplingsoperationer och digitala filter
- använda z-transformer för att analysera tidsdiskreta system
- beskriva hur signalbehandling används i applikationer, exempelvis behandling av ljud och digitala bilder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper i algebra och geometri, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs IX1303.
- Kunskaper i matematisk analys, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs IX1304.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.