Kursen kommer att behandla följande områden:
- affärskritiska affärsprocesser i tillverkandeföretag och tjänsteföretag
- hur informationssystem och informationsteknik kan användas för att förändra/effektivisera affärsprocesser
- för- och nackdelar med att introducera nya IT-tillämplingar i ett företag
- vanligt förekommande It-lösningar för kritiska affärsprocesser
- informations- och processmodeller för beskrivning av kritiska affärsprocesser
- utveckling av IT-tillämplingar för kritiska affärsprocesser
Att ge kursdeltagaren grundläggande och övergripande kunskap hur olika informationssystem används i värdeskapande och administrativa processer i ett företag. Kursdeltagaren skall efter avslutad kurs kunna beskriva/definiera vad som kännetecknar ett informationssystem med avseende på dess verksamhetsområde, redogöra för och ge exempel på uppbyggnad och struktur avseende såväl hårdvara som mjukvara. Vidare skall kursdeltagaren också kunna redogöra för och ge exempel på hur information från ett delsystem genereras, distribueras, och nyttjas i andra delsystem.
Studenten förväntas efter kursen kunna:
1. förklara centrala begrepp avseende kritiska affärsprocesser, informationssystem, särskilt databaser, säkerhet, IT-arkitekturer och systemutveckling
2. utforma, dokumentera och värdera system, inklusive IT-arkitektur, som stödjer en organisations verksamhet och mål
3. utforma informations- och processmodeller
4. använda databashanteringssystem och affärssystem