Kursen ges till största del på distans men har några fysiska träffar.
IE120V Elektronik och programmering för rymdtillämpningar 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: VT 2026
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2026 enligt fakultetsnämndsbeslut: J-2024-1353.
Beslutsdatum: 2024-06-11
Kursen gavs sista gången VT 2024. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2026.
Kontakta examinator för att slutföra laborationer/projekt/muntlig tentamen efter att kursen getts för sista gången.
Kursen handlar om elektronik och programmering på ett inbyggt system. En minisatellit används som exempel i labrationerna. Olika rymdtillämpningar behandlas, men kunskaperna är allmännt tillämpliga i gymnasiekurserna för fysik.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-01-16 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Kista
- Varaktighet
- 2024-01-16 - 2024-06-03
- Perioder
- P3 (3,0 hp), P4 (4,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
20059
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 30
- Målgrupp
Gymnasielärare och högstadielärare
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IE120V (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen riktar sig till lärare i grund- och gymnasieskolan som blivit inspirerade av t.ex. ESERO Cansat och nu vill lära sig mer om elektronik och inbyggda system eller som vill öka sin kompetens för undervisning i matematik, teknik, fysik och programmering. Kursen bygger på moment ur grundkurser på KTH, men med ett urval som täcker alla delar av tekniken för t ex Cansat eller en satellit. Förutom grundläggande ellära och elektronik ingår orientering om mikrokontrollerns funktion (tex en Arduino, hårdvara och mjukvara), olika sensorer som kan användas, strömförsörjning från batteri eller solpaneler, och radiokommunikation inklusive antenner. Även rymdmiljöns utmaningar för en praktisk satellit beskrivs, inklusive kosmisk strålning, låga och höga temperaturer, elförsörjning med solpaneler, principer för radiokommunikation, satellitbanor och uppskjutning. Kursaktiviteterna varvar teoretiska, praktiska (laborativa) och didaktiska moment.
Lärandemål
Efter godkänd kurs förväntas studenten kunna
- utföra enkla beräkningar och datorsimuleringar på elektriska nät med användning av Ohms lag och Kirchhoffs lagar
- utföra enkla beräkningar och datorsimuleringar på filter, förstärkning, sensorer och radioräckvidd
- koppla upp och mäta på elektriska nät för att verifiera egna beräkningar och simuleringar
- koppla upp och programmera mikrokontroller, sensorer, förstärkare och radio
- förklara användningen av satelliter i mänsklighetens tjänst för tex kommunikation, väder- och klimatövervakning för egna elever
- förklara den tekniska funktionen hos en satellit med hjälp av blockschema och praktiska demonstrationer för egna elever
- planera, genomföra och utvärdera undervisning för en valfri elevgrupp med innehåll och förmågor hämtade från kursens ämnesinnehåll och relaterat till didaktisk litteratur samt aktuella kurs- och ämnesplaner.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Gymnasiekurserna Matematik D/4 och Fysik B/2.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Muntlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.