Talsystem och koder. Binär aritmetik. Boolesk algebra och booleska funktioner. Logiska operationer. Grindlogik. Optimeringsmetoder. Kombinatoriska funktionsblock. Digital aritmetik. Konstruktion av kombinatoriska kretsar. Latchar och vippor. Räknare. Synkrona sekvenskretsar. Tillståndsdiagram. Tillståndsmaskiner av Mealy och Moore typ. Asynkrona sekvenskretsar. Konstruktion av synkrona och asynkrona sekvenskretsar. Programmerbar logik. Halvledarminnen. Introduktion till språket VHDL. Grundläggande CMOS-teknologi.
IE1205 Digital design 6,0 hp
Efter fullgjord kurs skall teknologerna kunna
- tillämpla de teoretiska grunderna för analys och syntes av kombinatoriska och sekvensiella digitala logikkretsar genom att välja passande praktisk problemlösning och simuleringsätt av olika problemställningar vid konstruktion av digitala kretsar
-förklara vad som begränsar systemprestanda i dagens MOS-teknologi
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 CELTE programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (6,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
51120
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 25
- Målgrupp
Obligatorisk för CELTE1 men öppen för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IE1205 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenterna
- kunna använda boolesk algrebra för att beskriva och optimera logiska funktioner
- kunna rita och tolka scheman med symbolerna för logiska grindar och digitala standardkomponenter
- kunna bestämma funktionen av enkla kombinatoriska och sekventiella logikkretsar genom analys
- kunna konstruera enkla kombinatoriska och sekventiella logikkretsar som implementerar en given funktion
- kunna använda simuleringsverktyg för att simulera kombinatoriska och sekventiella logikkretsar
- kunna tolka enkla kretsbeskrivningar som är skrivna i ett hårdvarubeskrivande språk
- kunna ange funktionaliteten för enkla CMOS-kretsscheman
- förstå hur fysikaliska egenskaper bestämmer tidskarakteristiken av digitala kretsar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Digital Design and Computer Architecture, 2nd edition, David Money Harris and Sarah L. Harris, Morgan Kaufmann 2013, ISBN 978-0-12-394424-5
Eller
Digital Design and Computer Architecture, Arm Edition, David Money Harris and Sarah L. Harris, Morgan Kaufmann 2015, ISBN 978-0-12-800056-4
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg krävs att samtliga moment (TEN1 och LAB1) är avklarade med godkänd resultat.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.