Kursen omfattar följande metoder, tekniker och designfilosofier:
• Design för kvalitet i bruk och användarcentrerad design
• Etnografisk observation och intervjuer
• Brainstorming och bodystorming
• Personas, scenarier och storyboards
• Skissnings- och prototyptekniker
• Utvärderingsparadigmer och metoder
IC2005 Metoder för interaktionsdesign 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 204 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1555.
Beslutsdatum: 2022-06-16
Kursen gavs sista gången HT 2019. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2024.
Samtliga moment (INL1, SEM1, TEN1) kan examineras enligt överenskommelse med examinator fram till och med VT24.
The aim of the course “Methodology for interaction design” is for participants to implement HCI design methods in the design and development process of interactive systems. The course provides practical knowledge of how to use well-known and established HCI design methods as well as theoretical knowledge of how to think and reasoning on them during the design process. Note that the course puts people rather than technology at the centre of the design process. Interaction design is not just about the technical system that is developed but about describing and explaining how a computer system is going to affect the way people work.
The course is project-based. Participants divided into small groups work with different design project in which they apply the HCI design methods described in this document.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IC2005 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• använda adekvat användarcentrerad design vid utveckling av interaktiva system i de olika faserna i systemutveckling: idégenerering och konceptutveckling, prototyparbete och utvärdering
• analysera fördelar och nackdelar med olika designmetoder
• reflektera över användarcentrerad design i systemutveckling
• beskriva designprocessen, designerns kompetens och produktkvaliteten
• redogöra för den teoretiska bakgrunden till användarcentrerad design
• kombinera designmetoder för nya designsituationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurs ges under forutsättning att minst 30 studerande tackar ja till erbjuden plats.
För fristående studenter krävs:
- 180 högskolepoäng (hp) i data- och systemvetenskap/IT/datavetenskap eller motsv
- samt dokumenterade kunskaper i eng B eller
motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Course in HCI - Human Computer Interaction.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.