• Introduktion till kognitionspsykologin med betoning på aspekter som är av relevans för ämnesområdet människa-datorinteraktion och därmed relaterade delområden såsom IT och lärande, och IT och samarbete
• Centrala kognitionspsykologiska teorier och frågeställningar inkluderande mentala representationer, lärande, minne, språk och tanke samt problemlösning
• Vissa allmänpsykologiska frågeställningar som rör sambandet mellan kognition, perception och motivation samt allmän kunskap om kognitionspsykologins framväxt
• Kognitionsvetenskapliga aspekter av viktiga informationsteknologiska tillämpningar inom beslutsfattande, riskbedömning, samarbete och lärande
• En introduktion till beteendevetenskaplig metodik.
Efter avslutad kurs skall studenten ha;
Kunskap och förståelse om:·
- Kunna redogöra för grundläggande teorier inom kognitionspsykologi
- Kunna redogöra för grundläggande begrepp och antaganden som görs inom kognitionspsykologi
- Kunna redogöra för kritik som riktas mot en traditionell kognitionspsykologi
Färdigheter och förmågor, kunna:·
- reflektera kring och analysera grundläggande teorier inom kognitionspsykologin och dessas tillämparhet inon MMI·
- reflektera kring och analysera grundläggande antaganden inom kognitionspsykologi som relaterat till den kritik som riktas mot kognitionspsykologi
- formulera, planera och genomföra en beteendevetenskaplig studie·
- välja och tillämpa lämplig metod för att studera en viss problemställning ·
- skriva och rapportera en beteendevetenskaplig studie på ett vetenskapligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- bedöma etiska aspekter relevanta för beteendevetenskaplig forskning