- Företagsformer, företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden
- Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser, formella och informella strukturer i organisationen
- Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring
- Resultat och likviditet, produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar, räkenskapsanalys m h a nyckeltal, redovisningens principer, kapitalbehov, -anskaffning och -kostnad
- LAS, MBL, marknadsföringslagen och konkurrenslagen
HU1900 Ekonomi och organisation 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HU1900 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar
- Identifiera och beskriva olika formella organisationsformer
- Förklara hur en organisation som tar till vara mänskliga behov och resurser också får bättre ekonomiskt resultat
- Utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal
- Ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor
- Ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader
- Ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back- och kapitalvärdemetoden
- Motivera för och när vilka kalkylmodeller är lämpliga
- Beräkna kapitalbindningskostnad med hänsyn tagen till lager, kundfordringar och leverantörsskulder
- Redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
- Utföra enklare beräkningar av avskrivning över plan och bokslutsdisposition
- Förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg
- Tolka regler och föreslå tillämpningssituationer för några viktigare regelverk inom affärsvärlden
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Särskild behörighet:
Matematik D, Fysik B och Kemi A, eller motsvarande. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget Godkänd eller 3.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - faktabok, uppl 15, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09634-3
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - övningsbok, uppl 13, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09635-0
Olsson, J & Skärvad, Företagsekomoni 100 - lösningar, uppl 13, Liber Ekonomi 2011, ISBN 978-91-47-09636-7
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen
Godkända övningar
Slutbetyget grundas på skriftlig tentamen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Tidigare kursnummer: 6S2902