Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HU1801 Industriell marknadsföring 7,5 hp

Som kurslitteratur VT23 kan Du välja mellan de tre välskrivna  

Du kan klara att nå såväl godkänd som högre betyg med vilken som av de tre.

* Marknadsföring, Anders Parment, STUDENTLITTERATUR

https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/foretagsekonomi/marknadsforing-och-forsaljning/marknadsforing-d0595fc4

* Marketing Management, European Edition, Kotler, Armstrong et al, PEARSON

https://www.pearson.com/uk/educators/higher-education-educators/program/Armstrong-Marketing-Management-European-Edition/PGM2481713.html

* Principles of Marketing, Scandinavian Edition, Kotler, Armstrong, Parment, PEARSON

https://www.pearson.com/en-gb/subject-catalog/p/principles-of-marketing-scandinavian-edition-scandinavian-edition/P200000005202/9781292355009

 

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60344

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Peter Sillén (petersil@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HU1801 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan HU1801 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Marknadsföring innebär att anpassa företagets verksamhet till kundernas behov. Kursen ger företags, forskares och konsulters perspektiv på marknadsföring. Litteratur och föreläsningar behandlar strategier, marknadsinformation och inköpsbeteende hos kunder. Studenten kommer att bekanta sig med olika begrepp, metoder, modeller och synsätt inom marknadsföringen samt tillämpa dessa kunskaper kring en industriprodukt eller ett företag. Tyngdpunkt läggs på modern industriell marknadsföring och dess speciella villkor och särdrag i förhållande till konsumentmarknadsföring i både säljar- och inköpsledet.

Lärandemål

För betyg godkänd, E skall studenten:

  • kunna redogöra för vanliga begrepp, metoder, modeller och synsätt som karaktäriserar modern industriell marknadsföring
  • kunna utföra en nulägesanalys avseende en produkts/företags styrka och svagheter samt
    värdera detta i relation till kunder och konkurrenter
  • redogöra för metodik vid marknadsundersökning och marknadsplanering
  • känna till skillnader mellan konsument- och producentmarknad.
  • beskriva hur företag kan påverka under inköpsprocess och vid köpbeslut
  • beskriva hur företag kan arbeta marknadsmässigt med strategi och planering för portföljer av produkter och tjänster, prissättning, distribution och kommunikation
  • känna till de viktigaste lagarna som reglerar aktörernas beteende på marknaden.
  • redogöra för relevanta aspekter av hållbar utveckling

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E. 

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Som kurslitteratur kan Du välja mellan en av de tre välskrivna 

* Marknadsföring, Anders Parment, STUDENTLITTERATUR

https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/foretagsekonomi/marknadsforing-och-forsaljning/marknadsforing-d0595fc4

* Marketing Management, European Edition, Kotler, Armstrong et al, PEARSON

https://www.pearson.com/uk/educators/higher-education-educators/program/Armstrong-Marketing-Management-European-Edition/PGM2481713.html

* Principles of Marketing, Scandinavian Edition, Kotler, Armstrong, Parment, PEARSON

https://www.pearson.com/en-gb/subject-catalog/p/principles-of-marketing-scandinavian-edition-scandinavian-edition/P200000005202/9781292355009

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TEN2 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Övningar, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd tentamen; TEN1, 3 hp
Godkänd affärsplan; PRO1, 4 hp

Godkända övningar; ÖVN1, 0,5 hp

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Sillén (petersil@kth.se)

Övrig information

Kursplan fastställd av utbildningsnämnd Syd 2004-08-25

Tidigare kursnummer 6S2954