Marknadsföring innebär att anpassa företagets verksamhet till kundernas behov. Kursen ger företags, forskares och konsulters perspektiv på marknadsföring. Litteratur och föreläsningar behandlar strategier, marknadsinformation och inköpsbeteende hos kunder. Studenten kommer att bekanta sig med olika begrepp, metoder, modeller och synsätt inom marknadsföringen samt tillämpa dessa kunskaper kring en industriprodukt eller ett företag. Tyngdpunkt läggs på modern industriell marknadsföring och dess speciella villkor och särdrag i förhållande till konsumentmarknadsföring i både säljar- och inköpsledet.
HU1801 Industriell marknadsföring 7,5 hp
Som kurslitteratur VT23 kan Du välja mellan de tre välskrivna
Du kan klara att nå såväl godkänd som högre betyg med vilken som av de tre.
* Marknadsföring, Anders Parment, STUDENTLITTERATUR
* Marketing Management, European Edition, Kotler, Armstrong et al, PEARSON
* Principles of Marketing, Scandinavian Edition, Kotler, Armstrong, Parment, PEARSON
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60344
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Peter Sillén (petersil@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HU1801 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
För betyg godkänd, E skall studenten:
- kunna redogöra för vanliga begrepp, metoder, modeller och synsätt som karaktäriserar modern industriell marknadsföring
- kunna utföra en nulägesanalys avseende en produkts/företags styrka och svagheter samt
värdera detta i relation till kunder och konkurrenter - redogöra för metodik vid marknadsundersökning och marknadsplanering
- känna till skillnader mellan konsument- och producentmarknad.
- beskriva hur företag kan påverka under inköpsprocess och vid köpbeslut
- beskriva hur företag kan arbeta marknadsmässigt med strategi och planering för portföljer av produkter och tjänster, prissättning, distribution och kommunikation
- känna till de viktigaste lagarna som reglerar aktörernas beteende på marknaden.
- redogöra för relevanta aspekter av hållbar utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E.
Utrustning
Kurslitteratur
Som kurslitteratur kan Du välja mellan en av de tre välskrivna
* Marknadsföring, Anders Parment, STUDENTLITTERATUR
https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/foretagsekonomi/marknadsforing-och-forsaljning/marknadsforing-d0595fc4
* Marketing Management, European Edition, Kotler, Armstrong et al, PEARSON
https://www.pearson.com/uk/educators/higher-education-educators/program/Armstrong-Marketing-Management-European-Edition/PGM2481713.html
* Principles of Marketing, Scandinavian Edition, Kotler, Armstrong, Parment, PEARSON
https://www.pearson.com/en-gb/subject-catalog/p/principles-of-marketing-scandinavian-edition-scandinavian-edition/P200000005202/9781292355009
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 0,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen; TEN1, 3 hp
Godkänd affärsplan; PRO1, 4 hp
Godkända övningar; ÖVN1, 0,5 hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursplan fastställd av utbildningsnämnd Syd 2004-08-25
Tidigare kursnummer 6S2954