Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HS2007 Ljus och människa 9,0 hp

Den dynamiska relationen mellan ljus och den byggda miljön formas genom deras ömsesidiga påverkan på människors upplevelse.

I den första kursen i masterprogrammet för arkitektonisk ljusdesign, "Ljus och Människan," utforskar du denna viktiga koppling och upptäcker hur ljus påverkar vår uppfattning, vårt beteende och vårt välbefinnande. Kursen erbjuder en spännande resa från att förstå ljus som ett teknologiskt, socialt och perceptuellt fenomen till att tillämpa denna kunskap i praktiska, verkliga scenarier. Du får också möjlighet att utmana din egen perception genom laborationsexperiment.

Genom uppslukande, storskaliga ljusapplikationer kommer du inte bara att lära dig, utan även uppleva ljusets transformerande kraft i att forma rum och liv. Detta är första steget in i den arkitektoniska ljusdesignens värld, där du kommer att arbeta med ljus som ett kreativt och kraftfullt verktyg för att förbättra mänskliga miljöer.

Förutom lärarna och handledarna på Lighting Design Division kommer du att möta flera återkommande gäster som deltar i kursen, såsom ljusdesignpraktikerna Jan Ejhed, Colin Ball och Yael Erel.

#Perception, lighting basics, full-scale application

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (9,0 hp)
Studietakt

67%

Anmälningskod

50199

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Obligatorisk för TLODM

Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HS2007 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan HS2007 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Dagsljus och artificiell belysning
(begrepp, terminologi och definitioner)

Perception och varseblivning
(visuellt, biologiskt och psykologiskt)

Grundläggande design
(Observation, syntes, process och verktyg)

Ljusmaskin
(Fullskalemodell, designprocess)

Kursinnehåll

  • Detta är introduktionskursen till ljusdesignprogrammet och ger kunskap om terminologi, grundläggande begrepp och placerar ljus och belysning i ett kulturellt, historiskt och socialt sammanhang.
  • Orientering om ljusets roll och betydelse för varseblivning av den fysiska miljön.
  • Introduktion av designprocessen samt dagsljusets och elbelysningens kvantitativa och kvalitativa egenskaper.
  • Teoretisk och visuell introduktion till belysningsprinciper och teknik.

Lärandemål

Studenter som genomfört denna kurs ska:

  • ha tillägnat sig ett brett grundläggande ordförråd avseende ljus och design.
  • ha tillägnat sig kunskap och förståelse om ljusets betydelse för människans kulturella, historiska och sociala utveckling.
  • ha förmågan att lösa en ljusdesignuppgift med ljus och material som gestaltande element i den fysiska miljön samt reflektera över deras kommunikativa möjligheter.
  • kunna arbeta med lösningen av designuppgifter som skapar kopplingar mellan konceptuella idéer och verkliga situationer.
  • ska kunna motivera designval när det gäller förhållandet mellan ljuskällor, material och mänsklig erfarenhet och de  förhållandena på platsen som är av betydelse.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom arkitektur eller närliggande område, eller motsvarande utbildningsnivå.

Kurslitteratur

DiLaura, Houser, Mistrick, Steffy.(2011) Lighting Handbook, 10th ed, IESNA.

Corrodi, Spechtenhauser. (2008) Illuminating.

Ines, Malcolm (2012) Lighting for Interior Design

Mende,Kaoru (2010) Designing with shadow.

Millet, Marietta. (1996) Light revealing architecture.

Pettersson, Svante. (2015) See the light.

Plus recommended and mandatory literature presented during the course.

Speirs, J. and Major, M. (2006). Made of Light - The art of light and architecture.

Tanizaki, Yunichiro. (1977) In praise of Shadows

Tregenza, P. & Loe, D. (2013). The design of lighting, Routledge.

Zajonc, A. (1995). Catching the Light: The Entwined History of Light and Mind.

Plus recommended and mandatory literature presented during the course.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Arbetsbok, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROA - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen har tre examinationsmoment, en "workbook" (INLA), design grunderna (PROA) och ett designprojekt (PROB).

Bedömningen sker baserad på  en kombination av analys, process och resultat av projekt 1 och 2 (tolkningsuppgift och desinguppgift) och "workbook", vilket återspeglar grupparbete och individuella prestationer. 

Examination av PROA sker med bedömning av: Analys, Resultat, Process, Verktyg, Slutresultat

Examination av PROB sker med bedömning av: vision och koncept, process, slutresultat samt presentation.

Examination av INLA sker med bedömning i följande delar: Den personliga inlärningsprocessen bedöms genom arbetet med ”the workbook” och betyg sätts enligt följande kriterier: fullständighet, struktur, förmåga till analys och reflektion, kritiskt tänkande samt forskning.

Detaljerad beskrivning av bedömningskriterierna för kursen ges vid kursstart.

Övriga krav för slutbetyg

För att få slutbetyg på kursen krävs lägst betyg E på "the workbook" (rapport avseende föreläsningar, process och reflektioner) och projektet (process och seminarier) såväl som 80 % närvaro.

Slutbetyg sätts enligt betygsskala A-F.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå