- Teoretiska grunder för design av ljusarmatur; metoder och verktyg.
- Ljusarmaturers designhistoria.
- Ljuskällors egenskaper och deras användningsområden.
- Ljusdistribution, reflektorkonstruktion och materialegenskaper avseende reflektion, transmission, refraktion och absorption.
- Laborativ provning och mätning av fullskalemodeller.
- Teknik, material och elektriska komponenter.
- Nödvändiga specifikationer för att uppfylla gällande tekniska normer och regelverk.
- Miljöpåverkan, hållbarhet samt ekonomi och marknadsföring.
HS2006 Ljusarmaturdesign 15,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HS2006 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenter som genomfört denna kurs skall:
- Kunna redogöra för den historiska utvecklingen av ljusarmatur, i relation till tekniska och socio-kulturella aspekter samt analysera nuläget.
- Praktiskt kunna tillämpa designprocessen för ljusarmatur från konceptfas till prototypkonstruktion.
- Utveckla designen för en ny ljusarmatur och motivera designbesluten genom förvärvad kunskap, i relation till det aktuella temat för kursen samt tillgänglig teknik.
- Undersöka lämplig tillverkningsprocess for industriell produktion av sin produkt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom arkitektur eller närliggande område, eller motsvarande utbildningsnivå
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
M.Rea, Lighting Handbook, 9th ed., IESNA, NY., 2000
Kompletteras under kursen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL4 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL5 - Inlämningsuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkända uppgifter och projektarbeten samt 80% närvaro på obligatoriska aktiviteter; föreläsningar, seminarier, genomgångar och handledning
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.