Examensarbetet skall utgöra en del av en fördjupning inom huvudområdet på avancerad nivå för att uppfylla kraven för en magisterexamen. Det innebär att examensarbetet skall genomföras inom huvudområdet för utbildningen. Examensarbetet kan utföras inom KTH eller externt. Studenten handleds under arbetet av handledare som utses av KTH.
HN203X Examensarbete inom teknik, hälsa och arbetsmiljöutveckling, avancerad nivå 15,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HN203X (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- kunna tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom huvudområdet på ett givet problem
- inom givna ramar, även med begränsad information, självständigt kunna analysera och diskutera komplexa frågeställningar samt hantera större problem på avancerad nivå inom huvudområdet
- visa förmåga att reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat
- kunna dokumentera och presentera sitt arbete med högt ställda krav på struktur, formalia och språkhantering
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Examina på grundnivå omfattande minst 180 hp inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande. Minst 30 högskolepoäng skall vara avklarade, varav 15 högskolepoäng med fördjupning på avancerad nivå inom huvudområdet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Planering och genomförande av arbete enligt plan, skriftlig rapport och muntlig presentation
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.