Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HN2025 Ergonomi och patientsäkerhet 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan HN2025 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

• Bakgrund, utveckling och koppling mellan ergonomi, MTO och patientsäkerhet.

• Människans kognitiva och fysiska förutsättningar, både på individnivå och i arbetssammanhang.

• Systemperspektiv och sociotekniska system.

• Risker i sjukvården och vårdskadornas konsekvenser.

• Metoder och verktyg för analys, utformning och utvärdering av arbeten, arbetsplatser och produkter.

• MTO-begrepp och termer.

• Metoder för analys av risker ur ett MTO-perspektiv.

• Patientsäkerhetsbegrepp och termer.

•Åtgärder för ökad säkerhet i sjukvårdssystemen.

• Läsa och diskutera vetenskapliga publikationer inom området patientsäkerhet och arbetsmiljö.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

• beskriva, exemplifiera och reflektera kring metoder för att använda kunskaper om människan i design, utveckling och utvärdering av medicinsk teknik.

• beskriva och diskutera kring olika sätt att analysera incidenter i komplexa tekniska system.

• beskriva, exemplifiera och reflektera kring de huvudsakliga principerna för systemsäkerhet och hur faktorer på olika nivåer kan bidra till ökad säkerhet för såväl patienter som personal inom hälso- och sjukvården.

• beskriva, exemplifiera och reflektera kring hur hälso- och sjukvårdens organisation och arbetsmiljö påverkar patientsäkerheten.

• beskriva, exemplifiera och reflektera kring hur medicinsk teknik påverkar arbetsmiljö och patientsäkerhet.

• beskriva, exemplifiera och reflektera kring hur medicintekniska ingenjörer aktivt kan bidra till förbättringar av arbetsmiljön och patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar som presenteras vid kursstarten och som finns listade och tillgängliga på KTH:s kurswebb

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Krav för slutbetyg:

Aktivt deltagande i seminarier 2 hp, P-F

Skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter 2 hp, P-F

Skriftlig tentamen 3,5 hp, A-F

Övriga krav för slutbetyg

INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0, betygsskala: P, F

SEM1 - Seminarier, 2,0, betygsskala: P, F

TEN1 - Tentamen, 3,5, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd