- Människan som ett informationsprocessande system.
- Människans kognitiva förutsättningar.
- Användbarhetsdesign människa-maskingränssnitt.
- Metoder för analys och design för användbarhet.
- Distribuerad kognition.
- Situation awareness.
- Automation och allokering av funktioner människa-maskinsystem.
- Hitta, läsa sammanfatta och reflektera över vetenskapliga artiklar i ämnet.
HN2019 Kognitiv ergonomi 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HN2019 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Du som student skall kunna:
- …förstå och tillämpa kunskaper om människans kognitiva förutsättningar i interaktionen mellan människa- maskingränssnitt.
- …analysera och föreslå förbättringar av gränssnitt människa-maskinsystem.
- …förstå och värdera hur allokering av funktioner människa-maskinsystem påverkar interaktionen människa-maskin och systemprestanda.
- …synliggöra och tillämpa kognitiva aspekter i en MTO-analys.
- … läsa, förstå och diskutera kring internationella vetenskapliga publikationer inom området kognitiv ergonomi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande, samt kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Aktuell kurslitteratur anges på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursen startar. Tidigare använd kursliteratur är:
- Norman, D.A. (2013). Design of Everyday Things (2013). ISBN 978046505065
- Bohgard, M. (ed.) (2009). Work and technology on human terms. Stockholm: Prevent.
- Utdelat material
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Inlämningsuppgift och seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Inlämningsuppgift och seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM4 - Inlämningsuppgift och seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i seminarier. Tentamen (A-F) bestämmer det slutliga betyget på kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.