Organisatoriska faktorers betydelse för förändringsarbete.
Systemperspektiv på hållbart arbetsmiljöarbete och arbetsmiljöutveckling.
Förändringsledning, interventioner och projektorganisation.
Förändringsledarskap och organisatoriskt lärande
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
KTH Flemingsberg
50%
60280
Normal Dagtid
Engelska
Ingen platsbegränsning
Malin Håkansson (malinhak@kth.se)
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HN2015 (VT 2023–)Organisatoriska faktorers betydelse för förändringsarbete.
Systemperspektiv på hållbart arbetsmiljöarbete och arbetsmiljöutveckling.
Förändringsledning, interventioner och projektorganisation.
Förändringsledarskap och organisatoriskt lärande
Efter kursen ska studenten ha utvecklat förmågan att:
1. Beskriva och analysera olika verksamheters organisationsformer betydelse för förändringsarbete.
2. Förstå och självständigt kunna analysera verksamheter utifrån perspektiven människa, teknik och organisation.
3. Självständigt föreslå och värdera förbättringsåtgärder som främjar arbetsmiljö, hälsa samt arbetssystemets prestanda.
4. Reflektera kring och tillämpa viktiga faktorer för ett hållbart arbetsmiljöarbete i tider av förändring, inklusive reflektioner kring det egna ledarskapet och förändringskompetens.
5. Beskriva och reflektera kring de processer som kan uppstå kring projektorganisation, interventioner och förändringsarbete med inriktning mot arbetsmiljöutveckling.
6. Förstå vilken betydelse kön har i förhållande till arbetsorganisation och arbetsmiljö.
Examina på grundnivå omfattande minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande
Presenteras vid kursstart och i kurs-PM.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier (SEM1, 2,5 hp) Betygsskala P/F. Examinerar kursmålen 1, 2, 3, 4, 6.
Godkänt projektarbete (PRO2, 2 hp) Betygsskala P/F Examinerar kursmålen 1, 2, 3, 4,5
Godkänd tentamen (TEN1, 3 hp) Betygsskala A-F. Examinerar kursmålen 1, 2, 4, 5 , 6.
Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala A-F.
Läraktiviteter i kursen är föreläsningar, seminarier samt gruppövningar.
Lärandemålen examineras muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande i seminarier, skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete samt en skriftlig tentamen.
Bilagorna med betygskriterier publiceras i samband med kurs-PM.