Orientering i vårdprocessens samspel på politisk, administrativ och professionsmässig nivå. Koncept och metoder för verksamhets- och ekonomistyrning, förändrings- och kvalitetsarbete, inklusive dessas IT-stöd. Organisationskunskap med tillämpning på sjukvård och olika vårdgivares roll i vårdkedjan. Basal introduktion till det svenska hälso- och sjukvårdssystemet med fokus på lednings- och organisationsstrukturer, hälso- och sjukvårdslagen, ansvarsfördelning kommun/landsting. Ledarskap och kommunikation under förändringsprocesser. Analys och åtgärdsplanering vid planerad utveckling/förändring.
HL1707 Vårdens organisation och ledning 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HL1707 (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ska ge en övergripande förståelse för vårdorganisationers särskilda villkor och möjligheter till kvalitetsutveckling samt hur detta kan gagnas av IT och medicinsk informatik. För att öka förmågan att bidra till kvalitetsutveckling i vården ska studenterna skaffa sig grundläggande kunskaper om ledarskap och förändringsmetod samt en kännedom om olika vårdformer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Hallin, B., & Suverbo, S. (2003). Styrning och organisering inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur. (217 s.)
Nilsson, E., Norén-Winsell, E. & Djärv, S. (2000) Administration och arbetsledning i vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. (327 s.)
Schein, E., H. (1988). Organizational Psychology. Third edition. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall. (252 s.)
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- RED1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examination och arbete i grupp ska vid frånvaro fullgöras genom ersättningsuppgifter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända projektarbeten (PRO1; 4hp). Betygskala A-FIndividuell inlämningssuppgift (RED1; 2 hp) Betygskala P/Fsamt aktivt deltagande i projektarbete och projektseminarier.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.