Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

HL1202 Medicinska bildgivande system 9,0 hp

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik, åk 2, Obligatorisk

Civilingenjörsutbildning i medicinsk teknik, åk 3, Obligatorisk

Perioder

HT 2024: P2 (1,0 hp)

VT 2026: P3 (8,0 hp)

Varaktighet

2024-10-28
2026-03-13

Studietakt

33%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50146

Kontakt

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Kontaktperson

Matilda Larsson (matil@kth.se)

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan HL1202 (VT 2021–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

•Transmissionsavbildning: Röntgen, CT, joniserande strålnings växelverkan med materia, röntgengenerering, bilddetektering, bildkvalitet, dos, bildrekonstruktion, detektorer, medicinsk diagnostik

•Nuklearmedicin: Gammakamera, SPECT, PET, Radionuklider, växelverkan, detektorer, bildbehandling, medicinsk diagnostik, bildkvalitet

•Magnetresonanstomografi: Fysik, instrumentering, detektorsystem, bildbehandling, medicinsk diagnostik, bildkvalitet

•Ultraljud: Fysik, teknik, vävnadsinteraktion, signalbehandling, rörelse-och deformationsanalys, bildkvalitet, medicinsk diagnostik

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs, för fyra medicinska bildgivande modaliteter (ultraljud, magnetresonanstomografi, emissionsavbildning, transmissionsavbildning) kunna:

Nedan anges en matris för hur lärandemålen relateras till betygsnivå E, C och A. 

1. Förklara och tillämpa de fysikaliska processerna som ligger till grund för avbildning

E: beskriva fysikaliska processer samt uppskatta eller beräkna avbilningsprocesser med givna parametrar

C: förklara fysikaliska processer samt uppskatta eller beräkna avbilningsprocesser med implicita parametrar

A: beräkna eller uppskatta avbilningsprocesser genom egna antaganden

2. Redogöra för uppbyggnaden och principen av bildgivande tekniker och apparatur

E: beskriva tekniken och systemets ingående delar samt dess funktion

C: redogöra för hur givna förändringar i tekniken och systemets ingående delar påverkar avbildningen

A: redogöra för hur tekniken och systemets ingående delar kan optimeras genom egna antaganden

3. Redogöra för modaliteternas bildkvalitet

E: med givna parametrar beräkna eller uppskatta olika mått på bildkvalitet samt förklara hur de begränsas utifrån fysikaliska processer

C: beräkna eller uppskatta olika mått på bildkvalitet med implicita parametrar

A: beräkna eller uppskatta olika mått på bildkvalitet genom egna antaganden

4. Redogöra för modaliteternas för- och nackdelar ur ett kliniskt och tekniskt perspektiv

E: Exemplifiera kliniska tillämpningar samt motivera val av och jämföra avbildningstekniker

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet inklusive Svenska B och Engelska A.

Anatomi och fysiologi motsvarande HL1201 , Fysik motsvarande SK1111 Elektromagnetism och vågrörelselära, och Modern fysik motsvarande SH1011

Rekommenderade förkunskaper

Grundläggande kunskaper i anatomi och fysiologi samt kunskaper i fysik motsvarande kurserna SH1011 Modern fysik och SK1111 Elektromagnetism och vågrörelselära.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Physics for Diagnostic Radiology av Philip Palin Dendy, Brian Heaton, ISBN: 9781420083156

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • TENB - Skriftilig tentamen, 9,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Obligatoriskt deltagande i webföreläsningarna

Lärandemålen examineras genom en skriftlig tentamen (TENB). Tentan består av två delar, där del A examinerar lärandemålen på E-nivå och del B på C- och A-nivå. Del A innehåller två till tre frågor per modalitet som examinerar lärandemål 1-3 samt en fråga som examinerar lärandemål 4. Del A bedöms enligt pass/fail och godkänd del A ger betyg E. Del B innehåller 2 till 3 frågor per modalitet som examinerar lärandemål 1-3 på C- och A-nivå. Vid godkänd del A, ges slutbetyget på kursen av resultatet på del B med betyg D, C, B eller A.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Medicinsk teknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Matilda Larsson (matil@kth.se)