Rubriker med innehåll från kursplan HL1201 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Medicindelen:
Kursdelen ges dels genom föreläsningar, men även i seminarieform där utvalda delar av kurslitteraturen bearbetas. För ökad förståelse genomförs laborationer där fysiologiska mätningar utförs. Föreläsningarna, seminarierna och laborationerna är frivilliga. Det sista momentet i kursen är ett grupparbete i sjukdomslära. Sjukdomsläragrupparbetet är obligatoriskt och genomförs i period 2.
Medicinsk teknikdelen:
Kursdelen ges genom föreläsningar.
Kursinnehåll
Medicindelen:
Medicinskdelen av kursen behandlar fysiologi och grundläggande anatomi för: nervsystem, rörelseapparat, cirkulation, respiration, vätskebalans, näringshantering, endokrinologi och fortplantning. Dessutom behandlas medicinsk terminologi. Den förvärvade fysiologiska förståelsen används avslutningsvis till att studera sjukdomar i organsystemen.
Medicinsk teknikdelen:
I delen om medicinsk teknik behandlas tekniska metoder för diagnostik och terapi inom följande områden: klinisk fysiologi, klinisk neurofysiologi, klinisk kemi och mikrobiologi, radiologisk diagnostik, internmedicin och terapi, kirurgi, intensivvård, obstetrik, onkologi och sjukhusfysik.
Lärandemål
Medicindelen:
Studenten ska efter avslutad kurs kunna redogöra för fysiologi och anatomi inom följande områden:
· Nervsystemet
· Rörelseapparaten
· Endokrina systemet
· Fortplantning
· Cirkulation
· Respiration
· Kroppsvätskereglering
· Näringshantering
· Immunförsvaret
Samt kunna använda grundläggande medicinsk terminologi och översiktligt beskriva grundläggande sjukdomslära.
Medicinsk teknikdelen:
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
* Redogöra för och förklara medicintekniska metoder för diagnostik och terapi
* Jämföra medicintekniska metoder med avseende på grundläggande fysikaliska principer och användningsområde
* Tillämpa den förvärvade medicintekniska kunskapen på medicinska frågeställningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet till KTH-studier.
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Henriksson & Rasmusson: Fysiologi med relevant anatomi, Studentlitteratur, 2018. ISBN 978-91-44-11594-8
M Lindén & P. Åke Öberg: Jacobsons Medicin och teknik, Studentlitteratur, 2006. ISBN 91-44-04760-6
Utdelat kursmaterial
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
REDA -
Muntlig tentamen,
0,5 hp,
betygsskala: P, F
TENA -
Skriftlig tentamen,
7,0 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TENB -
Skriftlig tentamen,
4,5 hp,
betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.