Huvudsakligt innehåll:
* bakgrunden till objektorienterad programmering: abstrakta datatyper, inkapsling, återanvändning
* principer för objektorienterad programmering: klasser, objekt, relationer mellan klasser och objekt, arv,
polymorfism
* objektorienterad programutveckling: analys, design och implementering
* unified modeling language: användningsfall, sekvensdiagram, klassdiagram
* syntax och implementering av oop i språket java
* felhantering
* strömmar
* grafiska gränssnitt och händelsehantering
HI1704 Objektorienterad programmering med analys och design 9,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HI1704 (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge studenterna grunderna i objektorienterat tänkande vid programmering samt goda kunskaper i syntax och programmeringsteknik i det objektorienterade språket Java.
För godkänt betyg ska studenten
- kunna redogöra för de olika faserna i objektorienterad analys och design.
- utifrån ett enkelt problemområde kunna skapa en objektorienterad modell med klasser med klart avgränsade uppdrag samt relationer mellan dessa, som kan användas för att implementera en applikation.
- kunna beskriva lösningen med hjälp av Unified Modeling Language, UML, och då använda ett verktyg för OO programutveckling för detta.
- skapa klasser som, där så är möjligt, kan återanvändas i liknande sammanhang
För godkänt betyg ska studenten dessutom, i språket Java, kunna
- skriva klasser, med klart avgränsade uppdrag, där objektens data är inkapslat och manipuleras via
metoder. - använda sig av arv och implementering av interface för att utöka klassers funktionalitet.
- använda sig av s k ’exception handling’ för att hantera fel på lämplig nivå i programmet.
- använda sig av strömmar för att läsa från/skriva till olika typer av källor/mål.
- skriva applikationer med enkla grafiska gränssnitt i Java och därvid separera modell och vyer i olika klasser.
- skriva händelsestyrda applikationer i Java samt redogöra för hur händelsehantering fungerar.
- använda sig av en utvecklingsmiljö för att skriva, felsöka och exekvera objektorienterade program.
För högre betyg ska studenten kunna - bearbeta större problemområden via utvecklingsfaserna analys och design och senare implementering.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i grundläggande programmering, t.ex. kursen HI1702, Grundläggande
Programmering.
Utrustning
Kurslitteratur
Information om kurslitteratur anslås på kurswebben senast fyra veckor innan kursstart.
Kurslitteratur på engelska kan användas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningar, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen, (TEN1; 3 hp), betygsskalan A-F.
Godkända laborationer, (ÖVN1; 4 hp), betygsskalan P/F.
Godkända övningar i Analys och Design, (ÖVN2; 2 hp), betygsskalan P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.