Delkurs Interaktionsdesign
• grundläggande teorier kring MDI
• interaktionsdesignsprinciper (identifiera behov och krav, utveckla förslag på designlösningar, utveckla prototyper (interaktiva), testa och utvärdera designförslag)
• kognition
• designlösningar
• information och funktionsarkitektur
• projektstyrning i samband med förstudie
Delkurs Programutvecklingsmodeller
• programutvecklingsprocessen (kravhantering, analys, design, test)
• programutvecklingsmodeller (UML, Unified process, Extreme programming, DSDM)
• förvaltningsbart (livstid i system, dokumentation, vad som skulle uppnås, kopplingar till andra system, motiv till vald lösning, programlogiken, kommentarer till speciallösningar)
Delkurs Nätapplikationer
• relationsdatabaser
• teoretiska grunder för distribuerade system (flerskiktslösningar, dynamiska webbsidor, affärslogik, treskiktslösningar)
• teorier för informationspublicering
• programmering av webb
• distribuerad datorkraft
• optimering (programvara – hårdvara)
• realtidsprogrammering – batchprogrammering
• versionshantering
Delkurs Beställarkompetens
• säkerhet vid informationshantering, (autenticering, kryptering, korrekthet)
• informationsstrukturering (från olika källor, agenter, automatiserad informationssökning)
• juridiska aspekter på informationshantering (licenser, ägare, lagra, sprida, bearbeta, moral)
• konsekvens av tex nyutveckling av programvara, vidareutveckling av programvara
• affärsnytta (teknikval, efterfrågan, tillräckligt bra, användaren vill ha, kostnad, lösningsfokus)
Delkurs Projekt
• genomföra ett ”verkligt” projekt i en projektgrupp enligt en etablerad styrmetod för projekt med fokus på effekt (nytta)
• ta fram beslutsunderlag (användarfallsbeskrivning, testplan, tidsplan, programspecifikationer, projektdokumentation, affärsplan)
• beakta prissättning, äganderätt, nyttjanderätt
• genomföra projektet (interaktionsdesign, specificera programmet, realisera programmet, testa programmet, dokumentera programmet)
• dokumentera projektet
• leverera projektresultatet
• reflektera över projektarbetet och projektresultatet
Efter kursen skall studenten förvärvat kunskap om hur man som beställare kan styra ett projekt mot en förväntad effekt.
Detta innebär att efter delkurs Interaktionsdesign skall studenten kunna:
• tillämpa användarcentrerade utvecklingsprocesser för att skapa en interaktionsmodell.
• förklara och beskriva olika aspekter på användbarhet.
• analysera och utvärdera en interaktionsmodell med avseende på användbarhet.
• redogöra för användbarhetskrav utifrån användarens perspektiv.
Detta innebär att efter delkurs Programutvecklingsmodeller skall studenten kunna:
• beskriva olika systemutvecklingsprocesser och dess uppbyggnad
• ta fram och hantera krav avseende ett datasystem
• beskriva och förklara hur man bör genomföra analys och design på ett systematiskt och effektivt sätt.
• ange kriterier för vad som utgör god kvalitet för system
• redogöra för hur man testar och utvärderar ett system på ett systematiskt sätt.
• analysera, jämföra och kritiskt granska fördjupad information kring systemutveckling såsom t.ex. vetenskapliga artiklar
Detta innebär att efter delkurs Nätapplikationer skall studenten kunna:
• identifiera och redogöra för möjligheter och utmaningar i distribuerade system med avseende på:
o Samtidighet
o Transaktioner
o Prestanda
o Säkerhet
o Infrastruktur
• redogöra för de viktigaste begreppen som används vid utveckling av distribuerade system
• utveckla en enklare nätbaserade applikationer enligt specifikation.
• skriva program för dynamiska webbsidor med funktionalitet som:
o Sessionshantering
o Databasanrop
o Formulär
o XHTML
• använda XML på ett korrekt sätt som en del av utveckling av nätbaserade applikationer
• skriva nästlade SQL-anrop
• göra en grundläggande utvärdering av ett distribuerat system med avseende på prestanda och säkerhet
Detta innebär för delkurs Beställarkompetens att studenten skall kunna:
• identifiera och värdera säkerhetsaspekter vid informationshantering.
• beskriva problem vid validering av data vid informationshantering.
• förklara och exemplifiera olika juridiska aspekter på informationshantering
• förklara och exemplifiera konsekvenser att beakta vid nyutveckling av programvara jämfört med vidareutveckling av programvara, utbyte av operativsystem/hårdvaruplattformetc
• tillämpa effektstyrning (affärsnytta), vid planering av ett projekt med avseende på t ex teknikval, efterfrågan, tillräckligt bra, användaren vill ha, kostnad, lösningsfokus
• analysera, jämföra och kritiskt granska fördjupad information kring beställarkompetens, tex effekt (nytta) och etiska aspekter av ett projekt, genom tex litteratur, vetenskapliga artiklar eller olika undersökningar och presentera detta i en rapport och vid ett muntligt seminarium.
• dokumentera ett projekts genomförande genom en reflekterande dagbok
• utvärdera ett projekt, med hjälp av en reflekterande dagbok och projektdokumentation, för att bevisa hur projektets effekt uppnåddes
• reflektera över anledningen till att projektet uppnådde/inte fullt ut uppnådde förväntad effekt och vad projektet kunde ha genomfört på ett annat sätt för att på ett bättre sätt garantera förväntad effekt
Detta innebär för delkurs Projekt att studenten att skall kunna:
• genomföra ett teknikanknutet projekt i en projektgrupp med beaktande av användbarhet, för projektet lämplig systemdesign och genomförandemodell
• kombinera en projektstyrningsmodell med effektstyrning
• under hela projektet, i varje beslutssituation välja att fokusera på styrning mot efterfrågad effekt
• säkerställa efterfrågad effekt genom att komplettera produkten med nödvändiga åtgärder för att säkerställa att effekten uppnås