- Bakgrunden till objektorienterad programmering, som inkapsling, abstrakta datatyper, gränssnitt, hög kohesion och låg koppling
- Principer för objektorienterad programmering klasser, objekt, relationer mellan klasser och objekt, arv och interface, polymorfism
- Introduktion till abstrakta datatyper och objektorienterade designmönster
- Generisk kod med typarameter
- Syntax och implementering i något objektorienterat språk
- Felhantering
- Strömmar för att läsa från och skriva data till olika typer av källor och mål
- Trådprogrammering
- Grafiska gränssnitt och händelsehantering
- Funktionella inslag i objektorienterade språk, som funktionella interface, strömmar och lambda-uttryck
HI1027 Objektorienterad programmering 8,0 hp
Kursen tar upp objektorienterat tänkande och modellering samt programmering i ett objektorienterat språk (för tillfället Java). Kursen ger kunskaper i objektorienterad programmering och modellering som kommer att användas inom andra områden i utbildningen.
I kursen ingår även implementering av applikationer med grafiska användargränssnitt.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (8,0 hp)
- Studietakt
67%
- Anmälningskod
60217
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Anders Lindström (anderslm@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HI1027 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen skall ge studenterna grunderna i objektorienterat tänkande vid programmering samt goda kunskaper i syntax och programmeringsteknik i ett objektorienterat språk.
För godkänt betyg skall studenten:
- Kunna redogöra för objektorienterade principer som inkapsling, abstrakta datatyper, gränssnitt, arv, hög kohesion och låg koppling
- Utifrån en enklare problembeskrivning ta fram en objektorienterad modell för implementation med klasser, med data och metoder, samt relationer, som följer objektorienterade principer
- Kunna redogöra för några vanliga objektorienterade designmönster
För godkänt betyg skall studenten dessutom, i ett givet objektorienterat språk, kunna:
4. Implementera klasser som följer objektorienterade principer som inkapsling, tydliga gränssnitt, arv, hög kohesion och låg koppling
5. Implementera några vanliga datatyper som lista, kö och stack samt några vanliga designmönster
6. Använda undantag (exceptions) för att signalera fel samt hantera dessa på lämplig nivå i applikationen
7. Implementera applikationer med flera trådar samt skydda delat data från synkroniseringsproblem
8. Skriva applikationer med grafiska gränssnitt och händelsehantering
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt avklarad kurs HI1024, Programmering, grundkurs eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Introduction to Java Programming and Data Structures, Comprehensive version, 11th edition, Y. Daniel Liang, Pearson Education
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Obligatoriska laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd tentamen (TEN1; 3,5 hp), betygsskalan A-F
Tentamen innehåller både teoretiska och praktiska moment.
Godkända laborationer (LAB1; 4,5 hp), betygsskalan P, F
Slutbetyget grundas på samtliga moment. Betygsskalan A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.