- Företagsformer. Företagens villkor och företagets interaktion med omvärlden.
- Organisationsprinciper, företagskultur, kvalitetsuppfattning, ledningsfilosofi och andra mjuka värdens och egenskapers påverkan på affärsprocesser. Formella och informella strukturer i organisationen.
- Grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring.
- Resultat och likviditet. Produkt- och investeringskalkyler samt lönsamhetsberäkningar. Räkenskapsanalys m h a nyckeltal. Redovisningens principer. Kapitalbehov, -anskaffning och –kostnad.
- Las, mbl, marknadsföringslagen och konkurrenslagen.
HH1900 Ekonomi och organisation 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HH1900 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Redogöra översiktligt för samhällsekonomiska företeelser som t ex marknadsekonomi, sysselsättning, tillväxt och utrikeshandel samt ha synpunkter på olika ekonomiskt politiska aktiviteter med utgångspunkt i sina egna värderingar
- Identifiera och beskriva olika formella organisationsformer
- Förklara hur en organisation som tar till vara mänskliga behov och resurser också får bättre ekonomiskt resultat
- Utföra en resultatanalys och beräkna nollpunkt, täckningsgrad och säkerhetsmarginal
- Ställa upp och lösa en enkel bidragskalkyl med två variabler (produkter) och flera bivillkor
- Ställa upp och utföra en traditionell självkostnadskalkyl med schablonfördelade omkostnader
- Ställa upp och lösa en investeringskalkyl m h a pay-back- och kapitalvärdemetoden
- Motivera för och när vilka kalkylmetoder är lämpliga
- Beräkna kapitalbindningskostnad med hänsyn tagen till lager, kundfordringar och leverantörsskulder
- Redogöra för olika regler som styr externredovisningens utformning
- Utföra enklare beräkningar av avskrivning över plan och bokslutsdisposition
- Förklara vad som menas med ett marknadsorienterat företag, beskriva marknadsföringsprocessen och tillämpa några strategiska marknadsföringsverktyg
- Tolka regler och föreslå tillämpningssituationer för några viktigare regelverk inom affärsvärlden
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt Svenska B och Engelska A
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08971-0
Skärvad, Per-Hugo and Olsson, Jan, Företagsekonomi 100, ISBN 978-91-47-08607-8
Kompendium.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd tentamen (TEN1; 6 hp), Betygsskalan A-F
Godkända övningar (ÖVN1; 1,5 hp), Betygsskalan P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Tidigare kursnummer: 6H2902