Vetenskapsfilosofiska aspekter av fysikens idehistoria.
FSI3000 Fysikens historia och kunskapsteori 5,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSI3000 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen är ämnad att bibringa de studerande översiktliga kunskaper i naturvetenskapens historia med betoning på fysiken. Den vill även ge grundläggande insikter i kunskapsteori tillämpad på fysik, liksom incitament till självreflektion över den egna forskningen sedd ur ett större perspektiv.
Kursen har som framgår av titeln huvudinriktningen på fysik. I övrigt utformas kursen i förhållande till deltagarnas önskemål och intressen inom ganska vida ramar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorander i fysik/teoretisk fysik/tillämpad fysik och andra intresserade forskarstuderande.
Kurslitteratur
- A.F. Chalmers: Vad är vetenskap egentligen?, Nya Doxa (1995). (What is this thing called science?)
Övrig litteratur:
-
M.S. Longair: Theoretical concepts in physics, CUP (1984).
-
S. Sjöberg: Naturvetenskap som allmänbildning, Studentlitteratur (2000).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg på båda momenten.
Självstudier av kursboken, 70 % närvaro vid seminarieövningarna samt presentation av ett föredrag.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.