Kursdeltagarna kommer i samband med ett antal föreläsningar att få träffa studenter med examen från KTH, KI och övriga lärosäten som blivit framgångsrika entreprenörer för att lära av deras personliga erfarenheter och inspireras av deras exempel. Grundläggande juridik och patenträtt med mera som är aktuell för en entreprenör kommer att presenteras i separata föreläsningar. Samtliga kursdeltagare kommer skriftligen och muntligen att få presentera en kort affärsplan som bygger på en egen ide. Speciellt fokus kommer att ligga på att hitta affärsmöjligheter relaterade till den forskning som kursdeltagarna bedriver.
FSH3216 Högteknologiskt entreprenörskap 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSH3216 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Deltagarna skall efter kursen fått en förståelse för entreprenörskapets villkor och möjligheter. En grundläggande orientering i affärsmannaskap kommer att ges och speciellt hur detta framgångsrikt kan kombineras med teknisk kompetens. Det är vidare ett mål att kursen genom lyckade exempel skall visa på möjligheterna och verka som en inspirationskälla för deltagarna till eget företagande. Kursen ska så frön till affärsidéer och deltagarna skall utveckla dessa i ett första stadium.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning i Fysik, Biologisk Fysik eller närliggande områden.
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig och muntlig presentation av egen affärsidé.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd muntlig och skriftlig presentation av inlämningsuppgift.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.