Syftet med kursen är att studenterna ska lära sig fundamenten och viktiga begrepp inom statistisk inferens på generell nivå. Kursen omfattar både klassiska inferenstekniker, som hypotesprövning, punktskattningar, beslutsteori och konfidensintervall, och Bayesianska tekniker. De fundamentala begreppen presenteras från både det klassiska frekventisktiska och det Bayesianska perspektivet. Studenterna kommer att öva sig genom att studera tillämpningar och lösa teoretiska problem relaterade till kursen.
FSF3961 Statistisk inferens 15,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3961 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs föväntas studenterna kunna
- redogöra för den klassiska och Bayesianska paradigmen och jämföra dem
- ha god förståelse för tillräckliga statistikor och relaterade begrepp
- förklara fundamenten i statistik beslutsteori från både klassiskt och Bayesianskt perspektiv
- redogöra för punktskattningar, Cramér-Rao's undre gäns och Rao-Blackwell's sats
- redogöra för huvudresultaten och tillämpningar av hypotesprövning
- visa genomgripande förståelse för beräkningsmetoder i statistik, som EM-algoritmen, Bootstrap, och MCMC
- lösa problem relaterade till teorin och diskutera forskningsrelaterade frågeställningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minsta kravet är en kurs i statistik på grundnivå motsvarande SF1901 och en kurs på avancerad nivå i sannolikhetsteori motsvarande SF2940. Det rekommenderas att studenterna har klarat en doktorandkurs i sannolikhetsteori motsvarande SF3940 och har erfarenhet av undervisning i statistik.
Utrustning
Kurslitteratur
Kursen baseras på följande böcker samt föreläsningsanteckningar:
- Statistical Inference 2nd Ed., G. Casella and R. Berger, Duxbury, 2002.
- Theory of Statistics, M. Schervish, Springer, 1995.
- Information Theory, Inference, and Learning Algorithms, D. Mackay, Cambridge University Press, 2003
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 7,5 hp, betygsskala: P, F
- TENM - Muntlig tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består av en kombination av hemtal och muntlig tentamen.
Övriga krav för slutbetyg
Hemtal och muntlig tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.