Kursens mål är att behandla ett antal klassiska artiklar i tillämpad matematik. Det finns ett antal artiklar som varit mycket betydelsefulla för utveckling och forskningen inom tillämpad matematik och genom kursen ska studenterna få god insikt i ett urval av dessa. Kursen innefattar de matematiska aspekterna såväl som historiska och experimentella aspekter av artiklarna. Till varje artikel kommer studenterna ta en roll som historiker, matematiker eller experimentalist och presentera artikeln från den utgångspunkten.
FSF3950 Klassiska artiklar i tillämpad matematik 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3950 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs forväntas studenterna
-
kunna förklara de grundlaggande idéerna i klassiska artiklar i tillämpad matematik
-
ha god förståelse for sammanhanget, historiken och betydelsen av artiklarna
-
kunna förklara och genomföra dataexperiment som illustrerar huvudresultaten i artiklarna ha förmåga att lösa problem och diskutera forskningsfrågor relaterade till artiklarna
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Muntliga presentationer och hemtal.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på muntliga presentationer.
Godkänd på hemtal
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.