- Regulära följder, grad, djup och projektiv dimension
- Graderade ringar och moduler
- Koszul-komplex och Koszul-homologi
- Cohen-Macaulay-ringar och moduler
- Regulära ringar, normala ringar och fullständiga skärningar
- Kanoniska moduler och Gorenstein-ringar
- Struktursats för Gorenstein-ringar av kodimension tre
- Hilbertfunktioner, Macaulay’s sats och Green’s sats
- Stanley-Reisner-ringar, Hochster’s sats, satsen om övre begränsning och Gorenstein-komplex
FSF3602 Cohen-macaulayringar 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3602 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten ha uppnått tillräckligt djup inom området för att kunna använda denna kunskap i forskning inom kommutativ algebra, algebraisk geometri och algebraisk kombinatorik. Speciellt betyder detta att studenten ska kunna använda Cohen-Macaulay-ringar i tillämpningar inom till exempel algebraisk geometri and kombinatorik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik.
Kurser på avancerad nivå i kommutativ algebra, algebraisk geometri, samt kombinatorik
Kurslitteratur
Cohen-Macaulay Rings by W. Bruns and J. Herzog
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Studenterna ska presentera material från kursen i form av föreläsningar, samt lösa problem.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända presentationer, problemlösning, hemuppgifter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.