Kursen behandlar persistenta datastrukturer, rena testbara funktioner, abstraktion av kod, statisk och dynamisk typad kod och dess konsekvenser för programmet i stort. Identifiering och förståelse för dolda tillstånd. Tillståndslösa byggstenar i kontrast till komponenter med inkapslat tillstånd. Separation av funktion och information.
FSF3583 Funktionell programmering 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3583 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska doktoranden kunna
-
strukturera stora program med hjälp av funktionell programmering, så att de blir enklare att förstå och förvalta,
-
utnyttja funktionssammansättning som metod för att skapa de nödvändiga abstraktionerna som krävs för att realisera kravställning för stora program,
-
designa entiteter så att beståndsdelarna blir återanvändbara, robusta och testbara,
-
i ett tidigt skede kunna identifiera och skydda programmet från komplexitet,
-
förstå persistenta datastrukturer och dess påverkan för ett program utifrån ett designperspektiv,
-
designa datadrivna program,
-
förstå design av syntax och makron samt vad som gör att den blir robust och hållbar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik.
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd labboration.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.