- Enstegsmetoder, konvergens, stabilitet, styvhet
- Fel, adaptivitet
- Runge-Kuttametoder, noggrannhetsvillkor, stabilitet
- Konservering av invarianter, symplektiska metoder
- Lineara flerstegsmetoder, fel, stabilitet, implementering
- Analytiska egenskaper hos DAEs
- Numeriska metoder för DAEs och deras egenskaper
FSF3566 Numeriska metoder för ODEs och DAEs 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3566 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen förmedlar kunskaper över konstruktionsprinciper, teori och implementering av moderna metoder för ODEs och DAEs.
Efter genomförande av kursens moment kommer studenterna att kunna:
- konstruera avancerade numeriska metoder för ODEs och DAEs;
- undersöka konsistens och stabilitet för givna numeriska metoder;
- konstruera steglängdsstyrningar och analusera deras egenskaper;
- analysera analytiska egenskaper hos DAEs;
- analysera asymptotiska egenskaper hos numeriska integrationsmetoder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen riktar sig i huvudsak till doktorander inom tillämpad matematik och beräkningsmatematik, men lämpar sig även för doktorander inom beräkningar och som har ett matematiskt intresse. Studenterna förväntas ha tagit grundkurser och fortsättningskursen inom numerisk analys, eller erhållit motsvarande kunskap på annat sätt.
Kurslitteratur
G. Dahlquist, Numerical Methods for Ordinary Differential Equations, lecture notes.
P. Deuflhard, F. Bornemann, Scientific Computing with Ordinary Differential Equations, Springer, 2002.
E. Hairer, S. P. Nørsett, G. Wanner, Solving Ordinary Differential Equations, Vol I, Springer, 1993.
E. Hairer, G. Wanner, Solving Ordinary Differential Equations, Vol II, Springer, 1996.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Ett föreslag till projektet för examination kommer att ges. Studenten kan föreslå ett eget projekt som kan genomföras efter godkännande av föreslaget genom examinatorn. Dessutom måste fyra hemtal inlämnas.
Övriga krav för slutbetyg
Fyra hemtal och ett projekt godkänt.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.